سرویس: سیاسی » بین الملل 07:30 - دوشنبه 20 اردیبهشت 1395

اسپوتنیک گزارش داد

ایران و روسیه تاج و تخت نفتی عربستان در آسیا را به لرزه در آورده‌اند

خبرگزاری روسی نوشت: عملکرد بهتر ایران و روسیه در تولید نفت خام سبب کاهش صادرات نفتی عربستان سعودی به مشتریان آسیا‌یی‌اش شده است.

به گزارش اصفهان شرق، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی پیرامون رقابت کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک چون ایران و روسیه با عربستان سعودی در به دست گرفتن بازار فروش نفت در آسیا نوشت: در بحبوحه برکناری «علی نعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی، این کشور در حال از دست دادن تاج و تخت خود در عرصه تامین نفت خام به آسیا است و عمده دلیل آن نیز عملکرد بهتر ایران و روسیه است.

تحلیلگر روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه می‌گوید: «رقابت شدید از جانب کشورهایی چون ایران و روسیه تهدیدی علیه سلطه نفتی طولانی‌مدت عربستان سعودی در بازار کشورهایی چون چین، ژاپن و هند است.»

در این میان چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام در آسیا، واردات نفت از روسیه را افزایش داده به طوریکه در سال 2016 واردات نفت این کشور از روسیه در سه ماهه اول سال جاری به 13 درصد رسیده است. این در حالی است که واردات نفت چین از عربستان سعودی از 15.9 درصد در سال گذشته میلادی اینک به 15 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، عربستان در ژاپن نیز در حال از دست دادن بازار نفتی است به طوریکه واردات نفت خام ژاپن از عربستان سعودی نیز کاهش یافته و در حالیکه میزان واردات این ماده در مارس سال گذشته 37.6 درصد بود اینک به 33.7 در صد رسیده است. در مقابل بر اساس داده‌های آماری دولتی سهم روسیه در صادرات نفت خام به ژاپن با افزایش یک درصدی به میزان 7.6 درصد رسیده است.

دیگر بازار بالقوه خطرناک برای عربستان سعودی، هند است. شرکت بزرگ نفتی دولتی «او. ای. او راس نفت» روسیه قصد دارد به‌طور مرتب نفت خام تولید خود را به شرکت «اسار» دومین پالایشگاه بزرگ هند ارسال نماید. پالایشگاه هندی اسار 2000 ایستگاه گازی را نیز در اختیار دارد و قرار است خرید نفت از روسیه سال جاری صورت گیرد.

به نوشته اسپوتنیک، دیگر رقیب عربستان سعودی در ‌آسیا ایران است به طوریکه  «ژائو جیان» تحلیلگر نفتی چین در این زمینه گفت: «ایران به یقین تهدیدی علیه عربستان به ویژه در بازار  آسیا است.» سخنانی که بر اساس داده‌های دولتی نیز تایید شدند.

اینک واردات نفت کره جنوبی در سال 2016 از ایران از ابتدای سال جاری تا این تاریخ با افزایش دو برابری در مقایسه با سال 2015، به میزان 8.6 درصد رسیده است. در حالیکه سهم عربستان سعودی کاهش داشته است. ایران همچنین سهم نفتی خود در بازار هند را نیز افزایش داده است.

فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.