سرویس: سیاسی 08:30 - دوشنبه 20 اردیبهشت 1395

چرا آمریکا به ترکیه اف ۳۵ می دهد ولی به عربستان و اعراب دیگر نه؟!

عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اقدام علیه تهدید موشکی ایران تقاضای جنگنده اف- ۳۵ را داشته اند که با مخالفت اوباما روبه رو شده است.

به گزارش اصفهان شرق، چند روز قبل و پس از دیدار اخیر اوباما با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در ریاض، وبگاه صهیونیستی «دبکا فایل» به نقل از منابع اطلاعاتی خود و دیگر منابعش در سطح منطقه نوشت که سران عرب برای مقابله با ایران از اوباما درخواست دریافت «جنگنده اف- ۳۵» را کرده اند.

بنا بر این گزارش عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اقدام علیه تهدید موشکی ایران تقاضای جنگنده اف- ۳۵ را داشته اند که با مخالفت اوباما روبه رو شده است.

این در حالی است که برخی منابع ترکیه ای گزارش دادند که آمریکا در سال ۲۰۱۷ دو جنگنده اف ۳۵ را به ترکیه تحویل خواهد داد. از سوی دیگر پیش از این نیز پایگاه المانیتور گزارش داده بود که ترکیه تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۱، ۱۰۰ جنگنده اف ۳۵ از آمریکا خریداری کند.

اما چرا آمریکا در شرایط فعلی به ترکیه اف ۳۵ می دهد ولی به عربستان و اعراب دیگر فعلا قصد تحویل این جنگنده پیشرفته را ندارد؟

ترکیه عضو ناتو است و ارتش قدرتمندتری در مقایسه با عربستان دارد

ترکیه عضو ناتو است و از این جهت با آمریکایی ها به نسبت عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی به لحاظ نظامی هم‌پیمان تر محسوب می شود. عضویت در ناتو سبب شده است که ترکیه بتواند حتی در بحث تجهیز و استقرار سامانه راکت انداز و موشکی آمریکا در مرز ترکیه و سوریه به توافقاتی با مقامات آمریکا برسد. ضمن اینکه ارتش ترکیه به نسبت ارتش عربستان ارتش قدرتمندتر و کارآمدتری است. در جنگ عربستان و یمن نیز برخی منابع اخباری را منتشر کردند که عربستان از خلبانان اجاره ای برای پرواز جنگنده هایش استفاده می کند.

انگیزه آمریکا برای مهار روسیه توسط ترکیه و موقعیت خاص ژئوپولتیک آن

موقعیت ژئوپولتیک ترکیه و تقابل های اخیرش با روسیه در سوریه سبب شده است که آمریکایی ها برای تجهیز ترکیه انگیزه بیشتری داشته باشند. آمریکایی ها در حقیقت با تجهیز ترکیه به دنبال مهار بیشتر روسیه هستند. طی سالهای اخیر تنش میان ناتو و روسیه تشدید شده است و گاه دو طرف از تهدید نظامی یکدیگر نیز ابایی نداشته اند. به هر حال ترکیه به عنوان عضوی از ناتو به خاطر موقعیت ژئوپولتیکش برای فشار به روسیه ابزار مناسبی محسوب می شود. از سوی دیگر ترکیه در هر حال یکی از مهم ترین دروازه های خاورمیانه به اروپا و غرب محسوب می شود. غرب برای تجهیز ترکیه دلایل ژئوپولتیکی و انگیزه های زیاد امنیتی برای خود دارد. در حالی که عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی اهمیت ژئوپولتیک کمتری برای غرب به نسبت ترکیه دارند.

روابط ترکیه با آمریکا بهتر از عربستان با آمریکاست/ تلاش آمریکا برای همسوتر کردن آل سعود در منطقه با ابزار فروش سلاح

روابط دولت ترکیه با آمریکا در شرایط فعلی بسیار بهتر از وضعیتی است که این روزها آل سعود با اوباما دارند. اوباما برخی چموش‌بازی‌های اخیر آل سعود را با عدم فروش تجهیزات پیشرفته نظامی جواب می دهد. همچنین اوباما در ماه های آخر ریاست جمهوری‌اش همچنان تلاش می کند که آل سعود را با ابزار فروش سلاح در پرونده های منطقه ای، کمی تعدیل و همسوتر کند. ترک ها این روزها ابزار بیشتری برای فشار به آمریکا دارند اما عربستان غیر از نفت ابزار دیگری برای فشار و گرفتن امتیاز ندارد، آمریکایی ها هم این روزها کمتر از قبل به نفت عربستان وابسته‌اند. اما اینکه روسای جمهور آینده آمریکا نهایتا جنگنده اف ۳۵ را به عربستان خواهند داد یا نه، شاید جوابش خیلی سخت نباشد ولی سالهاست که سرویس اطلاعاتی آمریکا یک دغدغه جدی دارد و آن اینکه با حکومت همیشه متزلزل آل سعود پس از سرنگونی این خانواده، تکلیف تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکا در خاک عربستان چه خواهد شد؟ آیا گروه های افراطی ضد آمریکایی پس از آل سعود صاحبان آن نخواهند شد؟

مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.