سرویس: اخبار شهرستان 14:10 - یکشنبه 19 اردیبهشت 1395

قابل توجه مسئولان شهرستان اصفهان؛

نشت گازوئیل به قنات کشاورزی کوهپایه را جدی بگیرید/ دغدغه 15 ساله کشاورزان در خشک شدن درختان میوه

مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه گفت: کشاورزان انتظار دارند با تامین اعتبار لازم مسیر قنات ایزوله شده و خاک آلوده حریم قنات تعویض و یا مسیر قنات کلا تغییر یابد.

به گزارش اصفهان شرق از کوهپایه، چندی پیش با دیدگاه شهروندی از شهر کوهپایه در خصوص ماجرای نشت گازوئیل به قنات آب این شهر به دنبال پیگیری باب این موضوع برآمدیم تا با بررسی کامل، بتوان موضوع را خارج از هر گونه حاشیه خبری شرح داد.

جالب تر اینکه بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما نیز اقدام به انتشار فیلمی در این رابطه کرد تا اهمیت این موضوع بیش از پیش در نظر مسئولان مشخص تر شود.

بهر حال باید این معضل به هر طریق ممکن مرتفع شود تا قشر کشاورز جامعه هر روز با دغدغه جدیدی مواجه نشود.

*شرحی از ماجرا

آلودگی آب قنات کوهپایه به مواد نفتی و گازوئیل ناشی از نشت این مواد توسط پمپ بنزین کوهپایه از 15 سال پیش شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد. در سال 1380 مخزن گازوئیل جایگاه سوخت بعلت فرسودگی دچار شکستگی شده و مقدار زیادی از مواد نفتی وارد خاک اطراف چاه قنات و کوره قنات که در 15 متری جایگاه میباشد شده است و از آن زمان تاکنون خاک حریم قنات کاملا از مواد نفتی اشباع شده و در زمان بارندگی بیشتر هم میشود.

*کشاورزان در انتظار اقدام عملی مانده اند

مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه در گفتگویی در این خصوص گفت: بعد از محدود 6 سال پمپ بنزین را تعطیل نموده اند و مسئول جایگاه، مخزن گازوئیل را نوسازی و حتی جابجا نموده اما بعلت اشباع خاک از گازوئیل همچنان مواد نفتی روی آب دیده میشود و باعث خشکیدگی درختان، تخریب خاک و از بین رفتن علوفه و سبزیجات میشود.

حسن احمدی از اعتراض کشاورزان به این معضل اشاره و افزود: کشاورزان به این وضعیت اعتراض دارند و خواهان جابجائی جایگاه سوخت به مکان دیگری و دور از حریم قنات میباشند و یا حداقل انتظار دارند با تامین اعتبار لازم مسیر قنات ایزوله شده و خاک آلوده حریم  قنات تعویض و یا مسیر قنات کلا تغییر یابد.

وی با توجه به برخی مستندات در این رابطه اظهار کرد: لازم بذکر است اولا آب آلوده به مواد نفتی در هر زمانی قابل مشاهده است و ثانیا فیلم های تهیه شده از آب آغشته به مواد نفتی که توسط کارشناس جهادکشاورزی کوهپایه از عمق 20 متری چاه قنات تهیه شده و  موجود است.

مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه در پایان با اشاره به نتیجه آزمایش محیط زیست استان بیان کرد: کلیه مکاتبات انجام شده با ستاد بحران استانداری، بخشداری، فرمانداری و سازمان جهادکشاورزی استان موجود است و هنوز بعد از 15 سال کشاورزان کوهپایه منتظر اقدامات عملی در خصوص رفع این معضل میباشند.

3

*ارگان های ذیربط به مرتفع شدن این معضل همت گمارند

شهردار کوهپایه در رابطه با جابه جایی پمپ بنزین و همکاری برخی ارگان ها نظیر شرکت پالایش نفت و اداره راه و شهرسازی گفت: جانمایی پمپ بنزین در سه راهی هرند انجام شده است و در این خصوص راه و شهرسازی باید زمین را به قیمت کارشناسی به پمپ بنزین اختصاص دهد تا بتوان یکی از راهکارها در راستای گره گشایی از این مشکل را عملی کرد.

مجلسی به درآمد حاصل از درختان میوه بخش کوهپایه اشاره و تاکید کرد: مسلما وجود آب آغشته به نفت گاز، می تواند آسیب جدی به درختان میوه نظیر عناب، بادام و انار بزند و این در صورتی است که تعدادی از درختان طی چند سال گذشته طبق نظر کارشناسی بر اثر آبیاری با این آب، خشک شده است.

وی با اشاره به نصب پمپ بنزین های سریع النصب در سطح شهر، ادامه داد: شهرداری اعلام آمادگی در خصوص راه اندازی و نصب پمپ بنزین های سریع النصب را دارد و این امر با همکاری پالایشگاه در دادن مجوز عملی می شود.

*تعویض خاک آغشته به گازوئیل راهکاری سخت اما عملی

در این گزارش پیشنهاد دیگری توسط مسئول جهاد کشاورزی بخش کوهپایه مطرح شد که عملیاتی شدن آن دور از ذهن نیست.

وی از تعویض خاک آغشته به گازوئیل به همت شهرداری با تامین اعتبار سخن گفت و خاطرنشان کرد: مسلما در رابطه با حل مشکل مذکور نیاز است تا پیشنهادات از لحاظ فنی عملی شود و در خصوص تعویض خاک آغشته به نفت گاز، باید اعتبار لازم و کافی به این منظور فراهم شود تا سطح گسترده ای از خاک گازوئیلی با خاک مطلوب تعویض شود.

گفتنی است، تعویض خاک در کنار پیشنهاد جابه جایی پمپ بنزین یکی دیگر از پارامترهای مهم و مطلوب قرار دارد زیرا در صورت جابه جایی پمپ بنزین، خاک بالای قنات هنوز آلوده است.

*مسئولان دست بجنبانند

لازم به ذکر است، همه ما به پیگیری مسئولان بخش و استان در خصوص مشکلات شرق اصفهان واقف هستیم ولی عملیاتی کردن برخی پیشنهادات به جهت رفع کامل مشکل زمانی به درستی محقق می شود که سرعت کافی در این خصوص توسط مسولان انجام گیرد.

قطعا زمان 15 ساله برای مشکل آغشته بودن آب قنات کوهپایه به گازوئیل، جای این سوال را باقی می گذارد که چرا هنوز اقدام اساسی تری توسط مسئولان انجام نشده است.

یادآوری می کنیم که مسئول پمپ بنزین، تلاش خود را با پیگیری و تعویض جایگاه سوخت چند سال قبل انجام داده است و می طلبد تا با مشارکت و انجام کار گروهی عمقی تر این معضل مرتفع شود.

در پایان یادآوری میشود کلیه فیلمها؛ تصاویر و مکاتبات مربوطه در مرکز جهادکشاورزی کوهپایه موجود میباشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.