سرویس: اقتصادی 11:11 - یکشنبه 19 اردیبهشت 1395

عضو انجمن اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛

واردات 20 میلیاردی کالای قاچاق به کشور/ دولت در 1000 روز گذشته عقبگرد اقتصادی داشته است/ برای اولین بار در ایران خودروهای آمریکایی ثبت سفارش شده‌اند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که دولت با اتکا به پرونده هسته‌ای می خواست به سمت حذف موانع رکود در اقتصاد برود خاطرنشان کرد: رکود فعلی کشور به معنای این است که اقتصاد با حداقل ترین ظرفیت های خود پیش می‌رود. یعنی یک تولیدی یا با حداقل ظرفیت خود کار می کند یا به سمت تعطیلی کشیده می شود.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی سمیعی نصب، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو انجمن اقتصاد مقاومتی در خصوص رکود 1000 روزه ای که بر روی اقتصاد کشور سایه انداخته اظهار داشت: در اواخر دولت قبل فشار های اقتصادی دنیا بر روی ایران بیشتر شد و به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ تمام عیار اقتصادی به بهانه مسائل هسته‌ای علیه ایران به راه افتاد.

وی همچنین گفت: عدم مقاوم بودن اقتصاد در مقابل شوک های اقتصادی باعث شد مشکلات اقتصادی زیادی برای کشور به وجود آید و از همین رو مباحث اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب مطرح شد؛ دولت یازدهم با شعار تعاملات سازنده با کشورهای دیگر می خواست تاثیر این شوک بر اقتصاد را کاهش دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که دولت با اتکا به پرونده هسته‌ای می خواست به سمت حذف موانع رکود در اقتصاد برود خاطرنشان کرد: رکود فعلی کشور به معنای این است که اقتصاد با حداقل ترین ظرفیت های خود پیش می‌رود. یعنی یک تولیدی یا با حداقل ظرفیت خود کار می کند یا به سمت تعطیلی کشیده می شود.

عضو انجمن اقتصاد مقاومتی افزود: وقتی تولید داخل نتواند به مسیر تولیدی خود ادامه بدهد قطعا عوامل تولیدی هم از بین می روند که مهم ترین آن بیکار شدن نیروی کار در تولیدی ها است؛ در حال حاضر شاهد افزایش آمار بیکاری هستیم که این ناشی از رکود در اقتصاد کشور است.

سمیعی نصب خاطرنشان کرد: اتفاقی که در عمل در دولت یازدهم رخ داده است این بود که بعد از گذشت 1000روز یا همان سه سال نه تنها فضای اقتصادی کشور از حالت رکود خارج نشده است، بلکه به رکود بیشتر در کشور نیز انجامید.

وی با بیان اینکه سیاست ها و ابزارهایی که دولت فعلی برای خروج از رکود پیگیری می کند مربوط به یک شرایط عادی است اذعان داشت: اگر دولت در شرایط فعلی بخواهد اقتصاد کشور را از رکود خارج کند باید به معنای واقعی تولید ملی را افزایش دهد و از تولید کنندگان حمایت جدی به عمل آورد.

عضو انجمن اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه برای فروش تولیدات نیازمند مصرف هستیم خاطر نشان کرد: تولید بدون برنامه نیز باعث می شود که تنها موجودی انبارها بالاتر رود و هیچ تأثیری بر رکود به وجود نیاید؛ تأکید بر تولید داخل در کنار تأکید بر مصرف کالاهای داخلی است و تا زمانی که فرهنگ مصرف کالاهای داخلی در کشور افزایش پیدا نکند نمی توان انتظار داشت تنها با افزایش تولید داخلی از رکود خارج می‌شویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه تولید از مصرف جدا نیست خاطر نشان کرد: دولت طی سه سال گذشته نشان داده است که نه تنها راهبردی برای مصرف کالای داخلی در حمایت از تولید کننده نداشته است، بلکه با افزایش بی رویه واردات باعث تنزل فرهنگ مصرف کالاهای داخلی شده است.

سمیعی نصب تصریح کرد: واردات چند برابری کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند و یا افزایش واردات کالاهای لوکس که در دولت قبلی جلوی آنها گرفته شده بود و یا رونق واردات از کشورهایی که تعمداً واردات از این کشور ها در دولت های گذشته کاهش یافته بود، سیاست های غلط اقتصادی بودند که با به حاشیه راندن تولید داخل باعث افزایش رکود در بازار شدند.

وی اذعان داشت: ضمن اعلام این موضوع که در حال حاضر سفارشات مربوط به خودروهای آمریکایی در ایران ثبت شده است، خاطر نشان کرد: امروز خود آمریکایی ها به خاطر مصرف بالای خودروهای خود به سراغ خودروهای شرق دنیا روی آورده اند اما در ایران با بی تدبیری سفارش خودروهای آمریکایی ثبت می‌شود.

عضو انجمن اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه بی برنامه بودن دولت در امر اقتصاد برای همه روشن و واضح است یادآور شد: واردات کالاهای سرمایه‌ای مشکلی ندارد اما واردات کالاهای غیر ضروری که تنها منجر به رکود می شود، یکی از بی برنامگی های دولت در سه سال گذشته بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به تأثیر قاچاق کالا بر رکود در بازار خاطر نشان کرد: در دولت های گذشته مبارزه با قاچاق کالا یک امر سیتماتیک شده بود اما در این دولت مبارزه با قاچاق به حال خود رها شده است و وزارت صنعت به عنوان متولی اصلی مبارزه با قاچاق کالا تمام نرم افزار و سخت افزار مبارزه با قاچاق کالا را زیر سوال برد و از این رو قاچاق گسترش یافت.

سمیعی نصب ضمن انتقاد از حذف طرح شبنم خاطر نشان کرد: در حال حاضر 20 میلیارد دلار کالا در ایران کالا به صورت قاچاق وارد می شود که اگر همین میزان صرف ایجاد شغل و حمایت از تولید در کشور شود، می توان شاهد بهبود شرایط اقتصادی و خارج شدن از رکود بود.

وی با تأکید بر لزوم استاندارد سازی کالاهای داخلی خاطر نشان کرد: تا کنون برنامه ای از سوی دولت برای استاندارد سازی کالاهای داخلی صورت نگرفته؛ در صورتی که کالای استاندارد تولید داخل عرضه شود دیگر خریدار نیازی نمی بیند که از اجناس خارجی استفاده کند.

عضو انجمن اقتصاد مقاومتی در پایان تصریح کرد: در طول 1000 روز گذشته در مهم ترین مباحث اقتصاد داخلی که حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق و اسنتاندارد سازی برخی از آنها هستند نه تنها شاهد برنامه منسجمی از سوی دولت نبودیم بلکه عقب گرد هایی نیز صورت گرفته است.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.