سرویس: اجتماعی 13:05 - جمعه 17 اردیبهشت 1395

فوأد ایزدی:

پیشرفت هند به علت اقتصاد بومی است نه زبان انگلیسی / ترویج زبان انگلیسی از روش‌های اصلی سلطه فرهنگی

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برخی از نقد رهبری به آموزش زبان انگلیسی آشفته شدند انگار حرفی علیه آنها گفته شده است؛ در حالی که وقتی خودشان تسلط به زبان انگلیسی ندارند نباید در حوزه آموزش زبان هم صحبت کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه انگلیسی زبان اختصاصی علم است و پیشرفت‌های هند در IT به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی است، اظهار داشت: برخی از مسئولان ارشد کشور می‌گویند که ما دکترای حقوق خود را از انگلستان گرفته‌ایم و حتی ادعا دارند که رساله دکترای خود را نیز به زبان انگلیسی نوشته‌اند اما نمی‌توانند حتی دو جمله انگلیسی صحبت کنند.

*کسانی که به انگلیسی مسلط نیستند صلاحیت اظهارنظر درباره آموزش انگلیسی را ندارند

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: زمانی که ما می‌خواهیم در مورد آموزش زبان انگلیسی اظهارنظر کنیم اما خودمان چنین سابقه‌ای داریم، قطعا قابلیت صحبت کردن در حوزه آموزش زبان انگلیسی و مشکلات آن را نداریم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اینکه برخی برای صحبت کردن پس از بیانات رهبر انقلاب احساس تکلیف شرعی می‌کنند در کشور ایجاد مشکل می‌کند و این سبک صحبت کردن به هیچ عنوان صحیح نیست.

*پیشرفت هند نه به خاطر زبان انگلیسی که به ‌دلیل قدرتمند شدن در حوزه نظامی است

وی با اشاره به وضعیت هندوستان تصریح کرد: هند در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته است منتهی دلیل پیشرفت این کشور نه زبان انگلیسی بلکه قدرتمند شدن آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی بوده است.

ایزدی با اشاره به برخورداری کشور هند از بمب اتم، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بمب اتم دارند قدرتمند هستند و هیچ گاه درباره آنها ادبیاتی مانند اینکه گزینه‌ها روی میز است استفاده نمی‌شود؛ در دعوای روسیه و انگلیس نیز شاهد بودیم آمریکا هیچ گاه روسیه را تهدید به حمله نظامی نکرد چرا که روسیه از بمب اتم برخوردار است، البته این عرض بنده به این معنا نیست که ایران هم به سمت این موضوع برود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ادبیات برخی از مسئولان که می‌گویند ما به دنبال برجام دو و سه هستیم جای سوال دارد، گفت: آنها صنعت هسته‌ای را دادند و حالا می‌خواهند در حوزه‌های دیگر هم از الگوی برجام استفاده کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به الگوهای بومی برای پیشرفت اظهار داشت: هند در دهه 70 میلادی و حدود 40 سال پیش متوجه شد که الگوهای توسعه غربی جوابگو نیست و به سمت اقتصاد بومی حرکت کرد و اقتصاددانان هندی در این زمینه بر اساس اولویت‌های هند طراحی و سازماندهی کردند؛ اما برخی در دولت ما 40 سال از دنیا عقب هستند و هنوز از الگوهایی پیروی می‌کنند که ده‌ها سال پیش عدم کارایی‌شان مشخص شده است.

* ترویج زبان انگلیسی یکی از روش‌های اصلی ایجاد سلطه فرهنگی

ایزدی ترویج زبان انگلیسی را یکی از روش‌های اصلی ایجاد سلطه فرهنگی عنوان کرد و گفت: از طریق یادگیری زبان فرهنگ یک کشور نیز منتقل می‌شود و در حال حاضر ما وضعیتی داریم که از کودکستان محتوایی که برای زبان انگلیسی استفاده می‌شود مبتنی بر انتقال فرهنگ آنهاست. از این رو رهبری آموزش زبان انگلیسی را منع نکردند اما نسبت به بعد فرهنگی یادگیری آن هشدار دادند.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به حضور جمعیت قابل توجهی از شهروندان انگلیسی زبان که مسلمان هستند، با طرح این سوال که چرا ما از ظرفیت‌های مسلمانان انگلیسی زبان استفاده نمی‌کنیم، ادامه داد: ما در زمینه آموزش زبان انگلیسی از افرادی استفاده کرده‌ایم که زبان برای آنها پوششی برای تهاجم فرهنگی بوده است.

*برای یادگیری زبان انگلیسی به سراغ «متون مربوط به ایران در کنگره آمریکا» برویم

وی با تأکید بر اینکه در زمینه آموزش زبان مشکلاتی وجود دارد و هر فرد بنا به شرایط مختلفی به یادگیری زبان انگلیسی روی می‌آورد، پیشنهاد کرد برای یادگیری زبان انگلیسی به سراغ «متون مربوط به ایران که در کنگره آمریکا تصویب شده» برویم و آنها را مطالعه کنیم تا بفهمیم که دشمن می‌خواهد با ما چه کند.

*در زبان‌های دیگر دچار مشکل هستیم

ایزدی با بیان اینکه ممکن است برخی زبان انگلیسی را صرفا برای دیدن فیلم‌های آمریکایی یاد بگیرند، گفت: بنابراین ما در حوزه آموزش زبان نیاز به طراحی داریم و باید برای آموزش زبان فکری کنیم و در حالیکه بخش عمده‌ای از آموزش کشور معطوف به یادگیری زبان انگلیسی است، در زبان‌های دیگر دچار مشکل هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه زبان علم صرفا زبان انگلیسی نیست، یادآور شد: در حال حاضر در خیلی از حوزه‌ها از جمله ارتباط مردمی، تجارت، تعاملات اقتصادی و فرهنگی پیشرفت‌هایی صورت گرفته و این ناشی از تمرکز بر روی زبان انگلیسی و بی‌توجهی به زبان‌های دیگر است در حالیکه ظرفیت عمده‌ای در آمریکای لاتین وجود دارد اما به خاطر نگاهی که در درون دولت است به این ظرفیت توجهی نمی شود و آنها فقط به آمریکا و اروپا توجه دارند.

وی تصریح کرد: به خاطر نگاه دولت به کدخدا و اطرافیان کدخدا این مشکل فرهنگی در کشور ما پابرجاست و دولت با نگاه اروپا محور خود نسبت به ظرفیت های گسترده خارج از اروپا غفلت کرده است و حتی برخی از نقد رهبری به زبان انگلیسی آشفته شدند و انگار حرفی بر علیه آنها گفته شده است؛ در حالیکه وقتی خودشان تسلطی به زبان انگلیسی ندارند نباید در حوزه آموزش زبان هم صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.