سرویس: سیاسی » بین الملل 16:27 - یکشنبه 22 دی 1392

پشت پرده های استفاده نکردن اوباما از جنس آمریکایی!

چرا اوباما از آیفون استفاده نمی‌کند؟

تصور اشتباه دیگر این است که گوشی‌های بلکبری قابل هک شدن نیستند، سیستم عامل بلک‌بری و بیشتر اپلیکیشن‌ها با سی پلاسنوشته شده است و رخنه در سیستم مدیریت حافظه آن نسبت به نسخه‌های ‌ تازه امکان پذیرتر است.

obama_blackberry_1108272c

 

مریم علیپور- صاحب نیوز

او یک رییس جمهور است!

از کدام برند تلفن همراه استفاده می کنید؟

باراک اوباما: به خاطر مسایل امنیتی از آیفون استفاده نمی‌کنم!

اگر چه این سوال و جواب مناسب هم نیستند، اما چندی پیش این جواب نه چندان مرتبط رکورد خبرگزاری‌های معتبر آمریکا را در نوردید و پس از آن به خبرگزاری‌های مختلف جهان  مخابره شد.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ابراز می‌کند که به دلایل امنیتی باید تنها از گوشی بلک‌بری که‌برندی محبوب در آمریکاست استفاده کند و اجازه داشتن آی‌فون را ندارد زیرا بلک‌بری نسبت به سایر اسمارت‌فون‌ها از کنترل سازمانی و امنیت بالاتری برخوردار است.

گوشی بلک‌بری اوباما ایمیل‌ها و پیامک‌ها را از مسیر سرور‌ ویژه‌ای استفاده می‌کند و هر ایمیل و پیامک برای اطمینان از عاری بودن از هرگونه بد‌افزار و ویروس کنترل و بررسی می‌شوند. هر بلک‌بری وابسته به یک سازمان می‌تواند از قوانین امنیتی خاص خود برخوردار باشد و بلک‌بری اوباما که وابسته به کاخ سفید است، قطعا توسط دشوارترین قوانین امنیتی کنترل می‌شود

از آن‌جا که این برند در خاک کانادا تولید می‌شود، احتمالا خارج از دسترس سرویس‌های امنیتی داخلی آمریکاست.

11-02-2012-12-05-14-AM

اما آیا گوشی‌های بلک‌بری کاملا امن هستند؟

به دلایل زیر چنین تصوری درست نیست:

کاملا اشتباه است که تصور کنیم در صورتی که از یک بلک‌بری به بلک‌بری پیام بفرستیم، این پیام غیر قابل رهگیری است. چرا که این پیام‌ها با یک کلید اشتراکی متقارن رمزنگاری می‌شوند که روی هر یک  از گوشی‌های بلکبری وجود دارد. این کلید می‌تواند با درخواست دولت آمریکا در دسترس مسئولان قرار بگیرد، ضمنا این احتمال وجود دارد که با مهندسی معکوس، با استفاده از سیستم عامل بلک‌بری بشود این کلیدها را ساخت. بنابراین هم برای هکرها و هم نهادهای امنیتی کشورهای توسعه‌یافته و دسته‌ای از کشورهای در حال توسعه، خواندن پیام‌های ارسالی با بلک‌بری چیز ممکنی است!

تصور اشتباه دیگر این است که گوشی‌های بلکبری قابل هک شدن نیستند، سیستم عامل بلک‌بری و بیشتر اپلیکیشن‌ها با سی پلاسنوشته شده است و رخنه در سیستم مدیریت حافظه آن نسبت به نسخه‌های ‌ تازه امکان پذیرتر است.

11-01-2012-11-12-47-PM

با این اوصاف این گفتار اوباما در تایید گوشی‌های بلک‌بری همان طورکه نشان از حمایت دولت امریکا از این برند را دارد، توضیحات وی در مورد امنیت پایین گوشی‌های آیفون  را نیز توجیه می‌کند و این همان نکته‌ایست که خبرگزاری‌ها به صورت گسترده آن را پوشش می‌دهند، توضیحات او درمورد سرویس جاسوسی آمریکا و دسترسی به سرورهای برند اپل در واقع یک تیر و سه نشان است!

تصور اشتباه دیگر این است که نمی‌توان بلک بری را با بدافزارها آلوده کرد. این قضیه شاید در گذشته صحت داشت، اما این روزها که« ریم کیت» توسعه اپلیکیشن‌ها را ارائه داده است، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلکییشن‌ها را خارج از محیط ایجاد کنند؛ در حالی که این کیت امکان برطرف کردن مشکلات را به توسعه‌دهندگان می‌دهد، در عین حال پتانسیل وارد کردن بدافزارها را هم می‌دهد.

نشان اول: تبلیغ  وحمایت برند بلک بری که برای اولین بار به همراه اوباما پای در کاخ سفید گذاشت و پس از اظهار نظرهای کشور‌های مختلف در مورد استفاده‌ی گروه‌های های تروریستی از این برند، دچار رکود اقتصادی در خارج از آمریکا و کانادا شده بود.

نشان دوم: توضیح و تاکید درمورد کنترل و جاسوسی انتقال پیام مردم آمریکا در دنیای مجازی، از ارتباط‌های اینترنتی تا پیامک‌های ساده ی هر روزه  که به وسیله ی یگ گوشی موبایل ارسال می‌شود به وسیله‌ی سازمان‌های مختلف جاسوسی.

و نشان سوم: که گویا هدف اصلی این نشانه گیری بود: پایین کشیدن برند اپل از سکوی پنچ برند برتر دنیاست؛ نکته‌ای که کاملا بی ربط در پاسخ به سوال اول در جواب گنجانده شده، جوابی از پیش آماده برای سوالی هدفمند!

درحالی که برند اپل پیش ازاین اعلام اوباما در ماه دسامبردررتبه‌ی پنجم خرید آمریکایی‌ها قرار داشت‌؛ اکنون به اواسط  جدول خرید‌های موبایل پرتاب شده و گوشی بلک‌بری در رده‌ی اول و دوم خرید قرار گرفته.

آن‌چه دراین این پرسش و پاسخ ، مورد توجه قرار نگرفته جایگاه یک رییس جمهوراست، رییس جمهوری  که خود  به  یک ابزار تبلیغاتی برای  برندهای مختلف محسوب می‌شود!

این‌گونه به نظر می‌رسد که این یک روش تبلیغاتی موثر برای برند بلک‌بری ست تا علاوه بر بالا رفتن از سکوی موفقیت‌، رقیب را  زمین بزند و این بار این شرکت به جای استفاده از ابزارهای رنگارنگ تبلیغاتی از یک رییس جمهور استفاده کرده است!

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.