سرویس: اجتماعی 10:02 - جمعه 17 اردیبهشت 1395

نمایندگان مجلس به موضوع تراریخته ها ورود می کنند

موضوع مهم و حیاتی «محصولات غذایی دستکاری شده ژنتیکی» یا همان محصولات تراریخته در بخش «راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات اساسی بخش علم و فناوری» برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و قرار است نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس درباره سرنوشت کشت و توسعه این محصولات در سطح کشور که تا امروز ممنوع بوده، تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ موضوع مهم و حیاتی «محصولات غذایی دستکاری شده ژنتیکی» یا همان محصولات تراریخته در بخش «راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات اساسی بخش علم و فناوری» برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و  قرار است نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس درباره سرنوشت کشت و توسعه این محصولات در سطح کشور که تا امروز ممنوع بوده، تصمیم‌گیری کنند. در بخش راهبردهای علم و فناوری برنامه ششم توسعه و ذیل عنوان اقدام اساسی، در صورت تصویب نهایی مجلس قرار است تولید و تجاری‌سازی انبوه کودهای زیستی و سموم زیستی و محصولات تراریخته با اولویت برنج و پنبه تراریخته شکل قانونی و رسمی به خود بگیرد.

مخالفت ۲۱کشور دنیا با تراریخته‌ها
محصولات دستکاری شده ژنتیکی محصولاتی هستند که از انتقال یک یا چند ژن بین ۲ نوع موجود زنده گوناگون به وجود می‌آیند. تا امروز در کشورهای گوناگون بررسی‌های متعدد علمی درباره اثرات، پیامدها و عوارض تولید و مصرف این محصولات روی انسان و محیط زیست صورت گرفته است به‌گونه‌ای که طی ۲ دهه گذشته شواهد و مطالعات در حوزه اثرات منفی محصولات تراریخته بر محیط زیست و سلامت، منجر به تصمیم ۲۱ دولت در جهان برای جلوگیری از کاشت این محصولات یا استفاده از این محصولات در بازار شده است. در حال حاضر حتی معدود کشورهای تولید‌کننده محصولات تراریخته نیز با توجه به عوارض مصرف این محصولات، در حال حرکت سریع به ‌سمت کاهش سطح زیرکشت محصولات تراریخته در کشور خود هستند، به‌ طور نمونه کشور روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات عاری از دستکاری ژنتیکی است و بنابر آمارهای رسمی طی ۱۰ سال گذشته، سهم محصولات دستکاری شده ژنتیکی در صنایع غذایی روسیه از ۱۲ درصد به ۰۱/۰ درصد (نزدیک به صفر) کاهش یافته است.
هشدار چهره‌های علمی
تا به امروز بیشتر چهره‌های برتر علمی مستقل دنیا در حوزه بیوتکنولوژی که وابستگی به شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده اینگونه محصولات ندارند، به‌صورت صریح نسبت به خطرات و عوارض تولید و مصرف محصولات تراریخته هشدار داده‌اند. همچنین مستندات بسیاری از طرح‌های پنهانی برخی شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بذرهای تراریخته منتشر شده مبنی بر اینکه شرکت‌هایی نظیر «مونسانتو» آمریکا وابسته به خانواده راکفلر، فقط با هدف تأمین سود بیشتر، اقدام به تولید بذرها و محصولات تراریخته می‌کنند. این در حالی است که اسناد، مدارک و مستندات علمی متعددی از سوی بخش‌های گوناگون دانشگاهی و مراکز پژوهشی درباره مخاطرات و اثرات بسیار مخرب محصولات دستکاری شده ژنتیکی روی انسان منتشر شده  که نتایج برخی از این تحقیقات احتمال بیوتروریسم پنهان در محصولات دستکاری شده ژنتیکی را تقویت می‌کند.
چراغ سبز دولت به محصولات تراریخته
اما با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دنیا امروزه به‌دلیل همین مستندات و عوارض متعدد مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را برای ممنوعیت کشت این محصولات به تصویب رسانده‌اند، دولت تدبیر و امید با گنجاندن بند مربوط به تولید و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی در قالب برنامه ششم توسعه قصد دارد حداقل ۵/۱ میلیون هکتار از مجموع ۶ میلیون هکتار از کل اراضی زراعی کشور را به کشت این گروه از محصولات اختصاص دهد. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمانی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند تا در قالب بررسی برنامه ششم توسعه، تکلیف کشت انبوه و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی را برای ۵ سال آینده کشور مشخص کنند و در واقع با این تصمیم خود به‌صورت مستقیم، برای امنیت و سلامت غذایی مردم تصمیم‌گیری خواهند کرد.
تعیین تکلیف تراریخته‌ها در مجلس
امیدواریم نمایندگان مجلس با درنظر گرفتن تمام جوانب درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی و با لحاظ کردن تجربیات کشورهای گوناگون از جمله کشورهای اروپایی در این زمینه و اشراف و آگاهی کامل نسبت به ماهیت محصولات تراریخته و عوارض و پیامد‌های کشت و مصرف این محصولات روی انسان و محیط زیست، اقدام به بررسی دقیق بند مربوط در برنامه ششم توسعه کنند.  همچنین ضروری است که با توجه به ارتباط مستقیم این بند از برنامه ششم توسعه با امنیت غذایی مردم، کشاورزی و حتی امنیت ملی کشور، این بخش از برنامه ششم توسعه در کمیسیون‌های بهداشت، کمیسیون کشاورزی و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مورد بررسی قرار گیرد.
بررسی موضوع «تراریخته» در کمیسیون تلفیق
تصمیم‌گیری درباره برنامه ششم توسعه کشور مانند قانون بودجه است و این برنامه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس درباره بررسی بخش مربوط به راهبردها و سیاست‌های علم و فناوری برنامه ششم توسعه که به موضوع تولید و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی «تراریخته» اختصاص دارد، عنوان کرد: برنامه ششم توسعه کشور به نحوی است که به چند کمیسیون مجلس ارجاع  داده نمی‌شود و کمیسیون تلفیق که ۳ نفر از هر کمیسیون به طور مشترک در آن حضور دارند، درباره برنامه توسعه تصمیم‌گیری می‌کند. وی افزود: تصمیم‌گیری درباره برنامه توسعه کشور نیز مانند قانون بودجه است و برای این کار از هر کمیسیون ۳ نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه، ۹ نفر حضور دارند بنابراین نوعی تلفیق صورت می‌گیرد و نیاز به کمیسیون فرعی ندارد؛ در کمیسیون تلفیق درباره همه‌ قسمت‌های برنامه ششم توسعه که همان لایحه ابلاغی دولت است، تصمیم‌گیری می‌شود.

وطن امروز

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “نمایندگان مجلس به موضوع تراریخته ها ورود می کنند”

  1. هادی میرزایی گفت:

    متاسفانه نماینده هامون از مردم هم ناآگاه ترند و بدون مطالعه به حرف هرکی که زودتر باهاشون صحبت کنه گوش میدند. خوب یک ذره درایت لازمه فقط، چرا این همه جنبش علیه یک محصول که ادعا میشه پاکه باید راه بیافته. حتما دلیلی داره دیگه. چطور کسی با انتقال خون، درمان سرطان و … مخالفت نمیکنه. بحث بحث غذاست، شوخی نیست که

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.