سرویس: اخبار شهرستان 10:57 - پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395

در سفر اعضای شورای اسلامی شهرستان اصفهان به جرقویه سفلی مطرح شد؛

ظرفیت بالای اشتغال زیر پوست محرومیت جرقویه سفلی نهفته است/ شروع اقتصاد مقاومتی از مردم

رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: اقتصاد مقاومتی قبل از ورود دولت از بدنه مردم شروع شده و مردم خیلی جلوتر از مسوولان در حوزه اقدام و عمل ورود پیدا کرده اند.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، اعضای شورای اسلامی شهرستان اصفهان، که متشکل از نمایندگان شوراهای اسلامی 14 شهر و 6 بخش این شهرستان می باشند، صبح امروز از شهرهای بخش جرقویه سفلی بازدید کردند.

بخشدار جرقویه سفلی به تشریح اوضاع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جرقویه پرداخت و با بیان این که تمامی زیرساخت های لازم در این بخش فراهم شده، اما به علت عدم سرمایه گذاری مناسب و مشکل اشتغال همچنان داغ محرومیت بر تارک این منطقه نمایان است؛ گفت: از شما عزیزان می خواهم که به هر طریقی که میسر است نسبت به شناسایی و ترغیب سرمایه گذاران برای ایجاد اشتغال در این بخش تلاش کرده تا محرومیت از جرقویه رخت بر بندد.

حسن جعفری هرندی با بیان این که به علت مشکلات درآمدی تعداد زیادی از خانوارهای این بخش تحت حمایت نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، اظهار کرد: این خانواده ها و حتی برخی خانواده های دیگر که علیرغم مشکلات معیشتی حاضر نیستند تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند، در زمینه تامین مایحتاج زندگی و مسکن مشکل دارند و در صورت ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری مشکلات آنها بر طرف خواهد شد؛ چرا که همه اهل کار و زحمت کشیدن هستند و ظرفیت های بسیار خوبی هم از لحاظ نیروی انسانی و هم زیرساخت ها و امکانات وجود دارد.

*ظرفیت های ایده الی در جرقویه علیا نهفته است

وی در پایان اهل قناعت بودن را از خصلت های مردم این دیار بر شمرد و ابراز امیدواری کرد این سفر برای مردم منطقه مایه خیر و برکت و برای اعضای محترم پرخاطره و موفقیت آمیز باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان، با قدردانی از میزبانی برنامه امروز  با بیان این که جرقویه خطه ای فرهنگی و دارای علمای بزرگ بوده و هست، افزود: هدف از این سفر و بازدید ها که با پیشنهاد و تصویب اعضای شورای شهرستان صورت می گیرد، آشنایی با توانایی ها و ظرفیت های هر بخش و در حد توان ساماندهی و حل مشکلات است.

بهرامی در ادامه با اعلام این که بازدید بعدی در روز سه شنبه 95/2/21  از پروژه های شهر اصفهان خواهد بود، گفت: همه مسوولان نگاه ویژه ای به شرق اصفهان دارند و مردم این منطقه که زمانی اهل پرداخت زکات بوده اند، در اثر خشکسالی و مشکل اشتغال حالا زکات بگیر شده اند و امیدواریم با همت و مساعدت مسوولان و همکاری مردم پر تلاش این خطه شاهد رفع مشکلات مردم خوب شرق اصفهان باشیم.

حاج رسولیها نماینده شورای اسلامی کلان شهر اصفهان نیز با اشاره به گزارش وضعیت نامناسب اقتصادی مردم منطقه جرقویه، بر انجام اقدامات لازم با کمک مردم و شناسایی و فعال نمودن ظرفیت ها از جمله موضوع گردشگری در شهرخا و روستاها، با بهره گیری از ظرفیت و پیگیری تاکید کرد.

*تولید محصولات با بازدهی بالا و هزینه کم

علی نیکبخت رئیس مرکز کشاورزی جرقویه که طی سال های اخیر همه ساله مرکز تحت مدیریت وی در سطح استان رتبه برتر را کسب نموده، به تشریح شیوه های آبیاری نوین و کشت مکانیزه و فواید آن پرداخت.

نیکبخت با بیان این که سال به سال رغبت کشاورزان منطقه بویژه شهر نصرآباد برای اجرای شیوه های نوین رو به افزایش است، گفت: در کشت تمام مکانیزه سیفی جات در این منطقه که کیفیت بسیار خوبی دارد، 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و این امر باعث می شود کشاورز ما با آب موجود ده برابر میزان کشتی که در شیوه سنتی انجام می دهد، کشت نماید.

مسوول مرکز جهاد کشاورزی جرقویه سفلی سرعت زیاد در کشت محصول، کم شدن هزینه های کاشت، مصرف بذر کمتر، عدم نیاز به سم پاشی برای از بین بردن علف های هرز، افزبایش میزان و کوتاه تر شدن زمان به ثمر نشستن محصول را از دیگر مزایای کشت مکانیزه عنوان و افزود: با حمایت ها و آموزش های جهاد کشاورزی به کارگیری روش های نوین و پیشرفته در حال فراگیر شدن است که این امر علاوه بر افزایش بازدهی و کاهش مصرف آب، باعث می شود هزینه کمتری به کشاورزان تحمیل و در صورت داشتن بازار فروش درآمد بیشتری عاید آنها شود.

وی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در یکی دوسال اخیر کشت جو و گندم به صورت مکانیزه و آبیاری به شیوه نوین است که این امر نیز باعث کاهش مصرف میزان آب و بالا رفتن میزان سطح زیر کشت و محصول بهتر و بیشتر می شود.

در جریان این دیدار دادخواه  یکی از اعضای هیات مدیره شرکت قارچ یکتای سپاهان علاوه بر تشریح مراحل و فرآیند تولید قارچ، به تبیین مزایا و خواص قارچ، از جمله حذب 85 درصدی پروتئین موجود در آن، خاصیت ضد سرطانی و دیگر مزایای مصرف قارچ پرداخت و خواستار برنامه ریزی برای فرهنگ سازی مصرف قارچ در سبد غذایی مردم با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن شد.

*کارگاه خیاطی نصرآباد مصداق اقتصاد مقاومتی

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیز ضمن قدردانی از برنامه ریزی و میزبانی صورت گرفته در هر سه شهر، به تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی با محوریت شورای شهرستان در اواخر سال 94 اشاره کرد و گفت: راه اندازی کارگاه خیاطی با کمترین امکانات در شهر نصرآباد یکی از مصادیق اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی است و با راه اندازی موارد مشابه در زمینه های مختلف می توان بخشی از مشکل بیکاری و معیشتی مردم را حل کرد.

بهرامی همچنین یکی دیگر از مصادیق اقتصاد مقاومتی را فعالیت شرکت قارچ در این منطقه و صدور محصولات و مواد اولیه به دیگر استانها عنوان کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی قبل از ورود دولت از بدنه مردم شروع شده و در بازدیدی که امروز ما از شهرهای نیک آباد، نصرآباد و محمد آباد داشتیم دیدیم که مردم خیلی جلوتر از مسوولان در حوزه اقدام و عمل ورود پیدا کرده اند و امیدواریم مسوولان با  تامین نیاز ها و رفع مشکلات این روند را توسعه و سرعت بدهند.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “ظرفیت بالای اشتغال زیر پوست محرومیت جرقویه سفلی نهفته است/ شروع اقتصاد مقاومتی از مردم”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام از اصفهان شرق به پاس پوشش این سفر بی نهایت سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.