اصفهان شرق

رویارویی ایران با معضل تامین آب در آینده نزدیک/ کم آبی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کند

کدخبر: 100874
1395/02/15 در ساعت 13:16

به گزارش اصفهان شرق؛ نخستین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش ها و راهکار ها، ۲۷ و ۲۸ مهرماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

دبیر این همایش ملی با اعلام خبر فوق افزود: آب، منبع طبیعی، حیاتی و کالایی ارزشمند در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها است که در اشکال مختلف مصارف آن اعم از شرب، بهداشت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست، قابلیت جایگزینی با دیگر ماده ها را ندارد.

دکتر جهانگیر عابدی کوپایی با بیان این که تحقق توسعه پایدار درکشورها در گرو وجود منابع آب کافی است، تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری واقع در منطقه خشک و نیمه خشک جهان با روند رو به تزاید جمعیت، عدم تناسب زمانی و مکانی بارش­ ها، استقرار صنایع آب بر در مناطق کم آب و رشد روز افزون مصارف آب، در آینده نزدیک با چالش­ ها و معضلات جدی در زمینه تأمین آب روبه رو خواهد شد.

وی خروج از این چالش ها را مستلزم عزم و اراده ملی جهت تحقق مدیریت منابع آب دانست و افزود: کم آبی­ های سال های گذشته اگر چه در نگاه بسیاری امری گذرا تلقی می ­گردد، اما در حقیقت می­ توان آن را پیش قراول بحران گسترده آب دانست که در صورت عدم برنامه ­ریزی منسجم، لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره آسیب پذیر اقتصاد کشور وارد خواهد ساخت.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: این همایش بر آن است که با رویکرد تلفیق و تمرکز بخش ­های علمی و اجرایی حوزه آب با هدف گفتمان آب و هم افزایی پژوهشگران و متخصصین برجسته کشور به ارتقای دانش و نگرش تصمیم گیران و مصرف کنندگان آب بپردازد.

دبیر نخستین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش ­ها وراهکارها، این همایش را در برگیرنده شش محور اصلی عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت عرضه آب شرب و بهداشت، مدیریت تقاضای آب شرب و بهداشت، قوانین و استانداردهای حاکم بر تأمین و توزیع آب، قوانین و حقوق آب، فناوری ­های نوین عرضه و تقاضای آب و آثار زیست­ محیطی عرضه و تقاضای آب شرب، محورهای اصلی این همایش ملی را شامل خواهد بود.

عابدی کوپایی اضافه کرد: درحاشیه این همایش ملی نمایشگاه تجهیزات کاهنده مصرف آب و کنتورهای هوشمند و نیز کارگاه هایی به منظور آموزش کارشناسان درخصوص آخرین یافته های علمی در زمینه روش های بازیافت آب، بازیابی چاه های کم بازده و نرم افزارهای طراحی شبکه های آبرسانی و… برگزار می گردد.

وی در پایان افزود: نخستین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشت، چالش ها و راهکار ها، توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری استانداری، شرکت آب و فاضلاب استان(آبفا)، شرکت سهامی آب منطقه ­ای، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان (آبفار) و شهرداری اصفهان، ۲۷ و ۲۸ مهرماه سال جاری به میزبانی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ثبت نام در این همایش ۱۵ شهریور، آخرین مهلت ارسال مقالات ۱۵ تیر و زمان اعلام نتایج داوری ۱۵ مردادماه پیش بینی شده و علاقمندان به منظور کسب اطلاعات تکمیلی و ارسال مقالات خود می توانند به نشانی اینترنتی http://www.water-iut.ir مراجعه نمایند.