سرویس: اجتماعی 12:12 - سه شنبه 14 اردیبهشت 1395

گزارش؛

واکاوی ماجرای تدفین شهید مدافع حرم در مارچین اصفهان/ تکذیب هرگونه درگیری در روز تشییع

در روزهای اخیر مراسم تشییع و خاکسپاری یکی از شهدای مدافع حرم از تیپ فاطمیون تبدیل به سوژه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی شده و بازهم برخی در تلاش بودند تا با استفاده از عدم اطلاع مردم از واقعیت، موج جدیدی را در جامعه ایجاد کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ این روزها با توجه به وضعیت امنیت در کشورهای منطقه و تفاوت فاحش آن با اوضاع جمهوری اسلامی، شاید کسی نباشد که صحه بر دلاوری‌های مدافعین نگذارد؛ اعتقاد قلبی مردم ایران و البته حامیان محور مقاومت این است که همه دستاوردهای فعلی در جمهوری اسلامی و کشورهای درگیر با تروریست تکفیری، حاصل رشادت‌های جوانانی است که شاید مثل خیلی‌های دیگر برای زندگی خود هزاران برنامه داشتند.

در این بین اما برخی کج‌سلیقگی‌ها و برخی بی‌انصافی‌ها در برخورد با این موضوع و محور اصلی آن یعنی شهدای مدافع حرم باعث آزردگی خاطر مردم عزیز کشورمان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم می‌شود که به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

در یکی از این رخدادها پنجشنبه هفته گذشته پیکر دو شهید دیگر مدافع حرم در اصفهان تشییع شد که یکی از این مراسمات تشییع بر خلاف سایر موارد با حواشی به ویژه در فضای مجازی رو به رو شد. اتفاقی که علی‌رغم همه کاستی‌ها آن طور که باید و آن طور که در شأن شهدای مدافع حرم بود انعکاس نیافت و برخی اخبار غلط و خلاف واقع باعث رنجش خاطر بسیاری از مردم اصفهان و حتی کشور شد.

ماجرا از این قرار بود که شهید مدافع حرم، سید محمد شاه‌حسینی از اعضای تیپ فاطمیون در سوریه و اهل افغانستان حدود 10 سال به همراه خانواده در محله مارچین اصفهان سکونت داشته‌ است و پس از شهادت این شهید بزرگوار پیشنهاد شده بود که در آرامستان موجود در محله مارچین خاکسپاری شود.

اما برخی از اهالی بنا به دلایلی با این اتفاق موافق نبوده و مواردی را با مسئولان امر و اعضای هیأت امنای این آرامستان مطرح کردند.

**تاکید مسئولان و مردم بر حفظ حرمت شهید مدافع حرم/ تکذیب هرگونه درگیری در روز تشییع

محمود میرزا امیری، مسئول ستاد ایثارگران سپاه صاحب الزمان اصفهان در این رابطه بیان داشت: پس از بازگشت پیکر مطهر این شهید قرار شد وی را در آرامستان محله مارچین به خاک بسپاریم ولی برخی از مردم آن محله با این مسئله مخالفت کردند؛ زیرا معتقد بودند آرامستان محله مارچین به دست خود مردم ساخته شده است و با توجه به ظرفیت آن باید فقط از اهالی محله در این آرامستان دفن شوند و قطعا این موضوع ارتباطی به جایگاه شهدا و ارادت مردم این منطقه و شهر اصفهان نسبت به شهدای بزرگوار مدافع حرم ندارد.

مسئول ایثارگران سپاه صاحب الزمان(عج) همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر حفظ حرمت و احترام والای مردم اصفهان و محله مارچین نسبت به شهدای اسلام و به ویژه شهدای مدافع حرم و حضور باشکوه همه اهالی در روز تشییع این شهید دوشادوش خانواده شاه‌حسینی و روحانیون افغانستانی محله مارچین تاکید کرده است.

بر اساس برنامه اعلام شده قبلی و پس از بی‌نتیجه ماندن جلسات سه روزه اعضای هیأت امنای گلزار مارچین با نمایندگان مردم و مسئولان ستاد ایثارگران، این تصمیم گرفته می‌شود که پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع، پیکر مطهر این شهید در جای مناسب‌تری در گلزار شهدای شهرستان خمینی‌شهر در کنار امامزاده سید محمد (ع) دفن شود؛ که این اتفاق با برگزاری مراسمی باشکوه و حضور مردم ولایتمدار و قدرشناس و مسئولان خمینی‌شهر صورت گرفت.

میرزا امیری شایعه درگیری؛ برخورد فیزیکی و هر نوع بداخلاقی در روز تشییع را رد کرده و بیان می‌دارد که در این اتفاق هیچ نفری از اراذل و اوباش دخالت نداشته و این مراسم بدون کوچک‌ترین تندخویی و درگیری برگزار شده است.

**خصوصی بودن قبرهای موجود در آرامستان مارچین دلیل اصلی انتقال شهید

در همین راستا مزروعی از اعضای هیأت امنای گلزار شهدای مارچین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد حواشی به وجود آمده در خاک‌سپاری شهید مدافع حرم در مارچین اصفهان و عدم خاک‌سپاری پیکر این شهید در گلزار شهدای این محله گفت: اتفاقات روی‌ داده در روزهای قبل از این مراسم از سوی برخی مردم صورت گرفت و اهالی منطقه بنا بر وقفی و شخصی بودن گلزار با خاک‌سپاری این شهید مخالفت کردند.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس برای جلوگیری از هر نوع حاشیه‌ای در برابر مردم مقاومتی صورت نگرفت و اصراری بر خاک‌سپاری در مارچین انجام نگرفت و شهید به منطقه مناسب‌تری در جوار امامزاده سید محمد خمینی‌شهر منتقل شد.

به گفته مزروعی، جمع‌بندی بر این شد که با وجود تصمیم هیأت امنا بر خاکسپاری در گلزار شهدای مارچین، اصراری بر این کار نکرده و با در نظر گرفتن نظر برخی از اهالی، خاک‌سپاری در جای دیگری برگزار شود.

عضو هیأت امنای گلزار شهدای مارچین یکی از دلایل مهم این مقاومت مردم را، خصوصی بودن قبرهای موجود در آرامستان این محله عنوان کرد و افزود: در مورد غیربومی بودن فرد مذکور نیز بحث‌ها و مقاومت‌هایی مطرح بود.

به هر حال اگرچه نه می‌توان این تصمیم را تائید کرد اما تدفین شهید در مکان بهتر و با شکوه بیشتر در عین رعایت حرمت وی نکته مهمتری بود که باید از سوی منتشرکنندگان برخی مطالب در فضای مجازی به آن توجه می‌شد. به علاوه اینکه باید تصمیم برخی از اهالی که با وجود شرکت همه جانبه در مراسم با شکوه تشییع شهید بر انتقال پیکر مطهر وی اصرار داشتند مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

طبیعی است که مردم اصفهان با اهدای بیش از 23 هزار شهید و ده‌ها شهید مدافع حرم بی‌شک از پیشتازان در عرصه تکریم شهدا و خانواده آنها هستند و باید در چنین اتفاقات نادری با تصمیمات و بازتاب خبری مناسب از شکل‌گیری مشکلات ثانویه و بازخوردهای نامناسب جلوگیری شود.

فارس

3 نظر در مورد “واکاوی ماجرای تدفین شهید مدافع حرم در مارچین اصفهان/ تکذیب هرگونه درگیری در روز تشییع”

  1. ali گفت:

    ظاهرا مردم اصفهان از قافله شهدایشان باز مانده اند اون از انتخاب مینو خالقی زنی که حجاب را فقط وسیله حضور در مجلس می داند و این هم برخورد با شهی مدافع حرم – حالا اگر با جنازه فرزند شان اینگونه برخورد شود چه می کنند – این دنیا دار عمل و عکس العمل است اصفهانی ها بترسند که رفتار و انتخابشون داره به اسلام ضربه می زنه

  2. خانم میم گفت:

    شمااول دقیق بفه م موضوع چیه بعدنظربذار..وقتی صاحبان گلستان شهدای مارچین رضایت نداشتندکه مرده ای جزمارچینی به خاک سپرده بشه درانجا’پس لزومی نداردشهیددرمکان غصبی به خاک سپرده شود

  3. حیدر گفت:

    ماجرایی مارچین شاهدان واقعی بسیار داشت بی حرمتی شد زوایای هم بود بویی از مسلمانی نداشت بااین لا پوشانی ها میخواهید چه چیزی را بپوشانید گیریم مردم را سر گرم کنید با امام زمان چه میکنید تهدید هم کردند مارچینی ها اما بماند تا حضور امام زمان به داد مظلومانه برسد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.