اصفهان شرق

تنازعات سیاسی مانع توسعه و پیشرفت استان شده است

کدخبر: 100744
1395/02/14 در ساعت 08:15

به گزارش اصفهان شرق؛ استاندار اصفهان در کارگروه تخصصی سلول های بنیادی استان گفت: وجود برخی تنازعات سیاسی در دو دهه اخیر باعث شد تا این استان از رشد و پیشرفت خود فاصله بگیرد.

رسول زرگرپور افزود: در دو دهه اخیر مجموع عواملی باعث افول استان از جایگاه تراز اولی خود به جایگاه چهارم و پنجم کشور شد و در این مدت رقابت سیاسی جای خود را به تنازعات سیاسی داد و این تنازعات نیز بستر توسعه و پیشرفت را از استان ما گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با این حال در دو سه سال گذشته تلاش شد تا منازعات سیاسی به رقابت سیاسی تبدیل و بستر برای توسعه استان فراهم شود که نتایج این امر نیز در انتخابات گذشته به منصه ظهور رسید که شاهد برگزاری یکی از سالمترین و باشکوه ترین انتخابات بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و مزیت های زیاد این استان، اصفهان برای بازگشت به جایگاه تراز اولی خود نیاز به منابع ندارد بلکه نیازمند مدیریت صحیح است که شرایط را برای احراز دوباره مقام اولی خود مهیا کند.

زرگرپور همچنین با بیان ظرفیت مراکز رویان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: بسیاری از استان ها در تلاش هستند تا به ظرفیت های بالای اصفهان در این عرصه دست یابند.

وی افزود: برای ایجاد بستر مناسب و پیشرفت و ارتقای این علم در استان در ابتدا باید نقشه راه با ایده تراز اولی طراحی و سپس برنامه ها و الزامات آن مشخص شود تا بتوانیم این کار مهم را به سرانجام برسانیم.

زرگرپور به بیان ظرفیت ها و منابع استان پرداخت و گفت: اصفهان هم اکنون با داشتن شش دانشگاه بزرگ در رنکینگ بین المللی و ۱۵۰ مرکز آموزش عالی با۳۳۰ هزار دانشجو و هفت هزار محقق بعد از تهران رتبه دوم علمی کشور را دارد.

وی یادآور شد: استان اصفهان در بسیاری از زمینه های علمی از جمله سلول های بنیادی، نانو، هسته ای و … حرف های زیادی برای گفتن دارد.
استاندار اصفهان گفت: بدلیل اینکه این استان خواستار رسیدن به هدف بزرگ و بلند مدت خود در تحقق کریدور علم و فناوری و بازیایی جایگاهش در این زمینه هاست از این بخش حمایت خواهد کرد.

زرگرپور افزود: مدیریت استان باید در راستای تجمیع این علوم و رسیدن به این هدف مهم بکوشد و دو دهه عقب ماندگی اش را جبران کند.
وی با تاکید بر ضرورت استقبال و حمایت از رویدادهایی نظیر سلول های بنیادی افزود: مدیریت استان برای حمایت از کارگروه تخصصی سلول های بنیادی در همه زمینه ها اعلام آمادگی می کند.

وی افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای اهمیت از دانش سلول های بنیادی، علاوه بر موضع عقل و منطق، حمایت و پرداختن به این دانش یک تکلیف شرعی و ارزشی نیز برای ما ایجاد می کند.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به اینکه در برنامه آمایش سرزمین، توسعه صنعت و کشاورزی در استان اولویت نخواهد داشت، افزود: اولویت اول استان ایجاد کریدور علم و فناوری است و قرار است منطقه شهری اصفهان شامل بخشی از اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر و شهرک علمی و تحقیقاتی در این منطقه قرار گیرد و هر فعالیتی که در این محدوده صورت می گیرد فعالیت علمی، تحقیقاتی و دانش بنیان باشد.

در این جلسه همچنین رئیس دانشگاه علوم و پزشکی استان اصفهان، ایجاد زیرساخت لازم برای پیشرفت سلول های بنیادی را خواستار شد و افزود: ما باید بتوانیم پیشتازی استان را در این زمینه حفظ و تثبیت کنیم که در این مسیر نیازمند امکانات مناسبی هستیم که بتوانیم قدم های اساسی تری برداریم.

دکتر غلامرضا اصغری با تاکید براینکه آمادگی استان برای ارتقای این علم باید به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شود، افزود: اصفهان نیازمند ایجاد مکانی نیمه صنعتی برای تولیدات سلول های بنیادی است زیرا در سطح آزمایشگاهی توانمندی اصفهان بخوبی مشاهده شده است ولی باید این توانمندی وارد مرحله تولیدی و نیمه صنعتی شود و برای رسیدن به این هدف هم نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولتی هستیم.

موسسه رویان اصفهان، نخستین مرکز علمی کشور در زمینه سلول های بنیادی است.

روابط عمومی استانداری