سرویس: سیاسی » بین الملل 07:41 - دوشنبه 13 اردیبهشت 1395

گزارش های متفاوت از رسانه های غربی/سرگردانی نفت ایران در اروپا

همزمان با افزایش تولید و صادرات نفت ایران، رویترز و بلومبرگ گزارش های متفاوتی را در باره صادرات نفت ایران به اروپا منتشر کرده اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بلومبرگ در گزارشی نوشت: با اینکه سرعت بازگشت ایران به بازار جهانی نفت قابل توجه بوده است اما بنظر می رسد فروش یک محموله ی نفتی که پیش بینی می شد نقطه عطفی برای ایران پس از تحریم ها باشد با مشکلاتی روبروست. ایران در ماه آپریل به طور متوسط ۲ میلیون بشکه در روز تولید کرده است که با اضافه کردن مقدار نفتی که درین کشور به پالایشگاه می رود می توان گفت تولیدات ایران به قبل از تحریم ها نزدیک شده است.

اما این تمام داستان نیست، تانکر نفتی ایران که قرار بود اولین محموله نفتی ایران را به اروپا ببرد حالا در رومانی باقی مانده است و معلوم نیست به چه دلیل!

نفتکش ۲۱ ساله “دیستیا آکولا” هنوز یک میلیون بشکه از محموله را تخلیه نکرده است و هفته هاست که در سواحل این کشور شرقی اروپایی( رومانی) سرگردان است. زمانی که این کشتی ایران را ترک کرد صاحبان آن پیشاپیش جشن گرفته بودند که این اولین محموله ی نفتی ایران در اروپا پس از تحریم ها خواهد بود.

در ابتدا گفته می شد مقصد این کشتی رومانی است ، یعنی جایی که هم اکنون این کشتی قرار دارد ، اما حالا گفته شده است که این کشتی از ابتدا قرار نبوده است به رومانی برود. گویا ماجراجویی های این نفتکش پایانی ندارد، این کشتی پیش از این در قسمت جنوبی کانال سوئز یک ماه سرگردان بود و حالا ۳ هفته در رومانی به سر می برد.

در حالی که سفری حداکثر ۱۷ روزه برای این محموله پیش بینی شده بود ، حالا این مدت به ۸۰ روز کشیده شده است. مقامات مربوطه در مصر و رومانی هنوز نتوانستند به طور دقیق جزییاتی در مورد صاحبان این محموله اعلام کنند. همینطور متخصصان تحارت نفتی منطقه مدیترانه نیز در این مورد هنوز هیچ اطلاعی ندارند.

* روی خوش اروپا
رویترز هم در این باره گزارش داد: دو شرکت پالایشی اروپا اولین محموله های نفت خود را از ایران از زمان لغو تحریمها بر ضد تهران در ژانویه گذشته تحویل می گیرند.
همزمان با این ایران صادرات نفت خام خود را در تلاش برای بازپس گیری سهم خود در بازار افزایش می دهد.

منابعی در بخش نفت به رویترز گفتند شرکت «ایپلوم» ایتالیا محموله ای شامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران را که نفتکش «بویتیک» به طرف این کشور منتقل می کند رزرو کرده است. این اولین محموله ای خواهد بود که پس از لغو تحریمها بر ضد تهران به ایتالیا می رسد.

برخی منابع در بخش تجارت و حمل و نقل نفت گفتند شرکت پالایشی «موتور اویل هلاس» یونان نیز اولین محموله نفت خام خود را از ایران پس از لغو تحریمها بر ضد این کشور تحویل خواهد گرفت که بارگیری این محموله بیستم آوریل توسط نفتکش «کریتی پرز» در جزیره خارک بارگیری شد. این شرکت از توضیح در این خصوص خودداری کرد.

این دو شرکت پیش از اعمال تحریمها بر ضد تهران به علت برنامه هسته ای این کشور که عملا انتقال نفت خام ایران به اروپا را متوقف کرد مشتری نفت ایران بودند. پیش از تحریمها اروپا بیش از یک سوم صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داده بود.

توتال فرانسه ، شرکت «سسپا» اسپانیا و «هلنیک پترولیوم» یونان نیز امسال محموله هایی از نفت خام ایران را برای پالایشگاههای اروپایی خود رزرو کرده اند. صادرات نفت خام ایران در اوج خود در سال ۲۰۱۱ به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می رسید که این کشور را پس از عربستان سعودی در جایگاه دومین صادرکننده نفت در آن سال قرار داده بود.

گزارشهای «انرژی اسپکتس» نشان می دهد صادرات نفت خام ایران از یک میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس افزایش یافته است.

منبع: شفاف/
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.