سرویس: اقتصادی 12:30 - شنبه 11 اردیبهشت 1395

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو:

ثبت سفارش خودروهای آمریکایی باز است/ وزارت صنعت از واردات شورلت اطلاع داشت

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات خودروهای آمریکایی وجود دارد و مجوز واردات هنوز لغو نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ میثم رضایی در یک نشست خبری اظهار داشت: مجوز واردات شورلت سال گذشته صادر شده و تاکنون حدود 25 دستگاه شورلت ثبت سفارش شده است.

وی ادامه داد:هر کسی با پرداخت 3 درصد حق نمایندگی می تواند برای واردات شورلت اقدام کند.

به گفته رضایی، واردات شورلت در حالی انجام می شود که شرکت مادر آمریکایی در سایت رسمی خود اعلام کرده به 5 کشور سرویس نخواهد داد و نام ایران در صدر این لیست قرار دارد.

وی تأکید کرد:در شرایطی که آمریکا سالهاست روی خوش به ایران نشان نداده است، چطور می تواند به خودروهای ما خدمات ارایه دهد.

رضایی ادامه داد: در شرایط تحریم شاهد این بودیم که خودروسازان فرانسوی ایران را ترک کردند، در مورد آمریکا نمی توان انتظار بهتری داشت.

‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت:اینکه شورلت به طور رسمی اعلام می‌کند در ایران نمایندگی ندارد، نشان می دهد که محصولات این شرکت به صورت واسطه‌ای به کشور وارد شده است.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر صنعت از واردات خودروهای آمریکایی اطلاعی داشته است؟ گفت:

مگر می شود مسئولان وزارت صنعت از این موضوع اطلاعی نداشته باشند؟

وی تصریح کرد: ارکان وزارت صنعت از این موضوع باخبرند و مجوز ثبت سفارش با اطلاع وزارت صنعت صادر می شود.

به گزارش خبرنگار فارس وزیر صنعت چندی قبل در پاسخ به سؤالی درباره واردات خودروهای آمریکایی که مقام معظم رهبری در جمع کارگران به آن اشاره کردند، گفت: من خودم نمی دانستم. دستور پیگیری دادم، ظاهراً در سال 93 یک شرکتی برای واردات خودرو آمریکایی از طریق کشور ثالث از ما مجوز نمایندگی گرفته است و اواخر سال 94 این مجوز داده شد،البته هنوز نمی دانم که این خودرو وارد شده است یا نه. یا باید مجوز این شرکت را لغو کنیم و یا بگوییم از آن استفاده نکند.

بعید است خودروهای وارداتی گران شود/ پیش‌بینی رشد واردات

رضایی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد که دولت امسال تعرفه واردات خودرو را افزایش ندهد، گفت: اگر قیمت ارز تغییری نکند، بعید است که امسال قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و 368 میلیارد تومان بابت عوارض واردات خودرو به خزانه دولت واریز شد، گفت: برای امسال نیز درآمد واردات خودرو حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

رضایی تصریح کرد: در سال جدید نگاه دولت به دریافت هزینه‌های گمرکی بیشتر خواهد بود به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم واردات خودرو از رقم 53 تا 56 هزار دستگاه سال گذشته، در سال جاری بیشتر باشد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با انتقاد از واردات خودرو با استاندارد یورو 2 و یا فاقد استاندارد یورو 5، گفت: ابتدای سال 94 دستورالعملی از سوی سازمان ملی استاندارد به گمرک ابلاغ شد که بر اساس آن خودروهای فاقد استاندارد یورو 5 به کشور وارد نشوند،اما چگونگی برخورد گمرک و نمایندگان سازمان استاندارد در این زمینه مؤثر است و آنها باید تشخیص دهند که آیا خودروی وارداتی استاندارد لازم را دارد یا خیر.

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی سال گذشته خودروهایی با استاندارد پایین‌تر از یورو 5 به کشور وارد شد اما در دی ماه سازمان استاندارد از ادامه واردات این خودروها جلوگیری کرد و در حال حاضر نیز خودروهای با استاندارد پایین‌تر از یورو 5 وارد نمی‌شود.

رضایی همچنین با اشاره به دستورالعمل پرداخت 3 درصد قیمت خودرو از سوی نمایندگی‌های غیررسمی به نمایندگی‌های رسمی، گفت: نمایندگی‌های رسمی باید بابت خرید خودرو از شرکت مادر در قیمت خودرو، هزینه خدمات پس از فروش را نیز پرداخت کنند که در واقع 3 درصد پرداختی از سوی نمایندگی‌های غیررسمی باید توسط نمایندگی‌های رسمی پرداخت شده باشد و روی قیمت خودرو محاسبه شود اما در حال حاضر این 3 درصد به صورت مبلغ اضافه از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دریافت این مبلغ 3 درصدی با تصویب وزارت صنعت صورت می‌گیرد.

دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.