سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - شنبه 11 اردیبهشت 1395

عربستان به دنبال اقتصاد مقاومتی؛

اقتصاد ایران در کما؟!

مسوولان بلند پایه عربستان اعلام کرده اند که طرح اقتصادی جدید باعث تبدیل عربستان از کشوری وابسته به درآمدهای نفتی به کشوری متمرکز است که به درآمدهای غیرنفتی در اقتصاد خود تکیه خواهد داشت و این در حالی است که نفت سال هاست پاشنه آشیل اقتصاد ایران است اما….!

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، چهار روز قبل ️محمد بن سلمان از “سند چشم انداز ۲۰۳۰” سعودی ها رونمایی کرد.

این در حالیست که سند چشم انداز ایران به نیمه رسیده اما هیچ یک از بندهای آن به درستی اجرایی نشده و ایران همچنان با جایگاه نخست خاورمیانه فاصله دارد.
مطابق سند یاد شده، عربستان پرداخت یارانه های خود را محدود و شیر نفت را در اقتصاد خود می بندد.

این رویه که می تواند کپی طرح تحول اقتصاد ایران و اقتصاد مقاومتی باشد در حالی اجرا شده که به گفته کارشناسان، هدف اصلی محمد بن سلمان از اجرای این برنامه، افزایش سرمایه شخصی خود، تسلط کامل بر دارایی های عربستان و کوتاه کردن دست دیگر شاهزادگان سعودی و کاستن از قدرت محمد بن نایف ولیعهد این کشور است.

با این وجود در صورتیکه این طرح به طور کامل اجرا شده و حجم سرمایه صندوق سرمایه گذاری این کشور به ۲هزار میلیارد دلار افزایش یابد، این صندوق می تواند بزرگ ترین شرکت های جهان شامل اپل، آلفابت که مالک گوگل است، مایکروسافت و برکشایر هاساوی را که چهار شرکت بزرگ جهان محسوب می شوند را خریداری کند.

با این وجود ایران همچنان برای برنامه ششم توسعه خود از رشد اقتصادی۸درصدی صحبت می کند که باید در انتهای برنامه چهارم توسعه عملیاتی می شد!
در یک برنامه دراز مدت قرار است صندوق سرمایه گذاری عربستان با تصمیمات جدید به بزرگترین صندوق حاکمیتی سرمایه گذاری در جهان تبدیل شود.

این تصمیم ور حالی گرفته شد که کسری بودجه، عربستان را به سمت ورشکستگی کامل در یکی دو سال آینده پیش می برد.
عربستان برای فرار از ورشکستگی به درمان های سریعی همانند استقراض خارجی به میزان ۱۰میلیارد دلار و واگذاری سهام شرکت نفتی آرامکو روی آورده است.

عربستان نه تنها برای فرار از ورشکستگی قصد دارد سهام معروفترین و بزرگترین شرکت نفتی را بفروشد که برای افزایش دارایی صندوق سرمایه گذاری خود نیز قصد خصوصی سازی بخشی از این شرکت را دارد که به گواه کارشناسان، واگذاری سهام شرکت نفتی آرامکو بیش از آنکه در چارچوب خصوصی سازی بگنجد در چارچوب خطرناک بین المللی کردن ذخایر انرژی قرار می گیرد که می تواند این بازار را دچار مشکل کرده و حاکمیت عربستان را بازار نفت تثبیت کند.

در حالیکه ایران غنی ترین، متنوع ترین و گرانترین ذخایر معدنی دنیا را دارد اما نه تنها این بخش در مرز ورشکستگی است که سهمی ناچیز در GDPایران دارد.
اما عربستان در برنامه بلند مدت خود سهم بخش معدن و صنایع معدنی را در GDP سال ۲۰۳۰ معادل ۷۰ میلیارد دلار در نظر گرفته است!

با رشد قیمت نفت ذخایر ارزی این کشور نیز بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار شد. اما سقوط قیمت نفت موجب شد که این کشور در سال جاری ۸۷ میلیارد دلار کسری بودجه داشته باشد.
جالب اینجاست که مسوولان این کشور مشکل را دریافته و تغییر مدل اقتصادی را بهترین راهکار ممکن ارزیابی کردند.

ایران با وجودیکه با مشکلات بسیاری مواجه است اما همچنان بر افزایش میزان فروش نفت و روابط خارجی تاکید می کند.
عربستان با وجودی که حتی نیمی از زیرساختها و پتانسیل اقتصادی ایران را ندارد اما سعی دارد تا تولید ناخالص داخلی خود را از ۸۰۰ به ۱۶۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

این کشور منابع خاصی به غیر از نفت برای جذب سرمایه گذار خارجی ندارد اما با این وجود قصد دارد که محدودیتهای مرتبط با حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس عربستان را لغو کند و این در حالیست که ایران در پسابرجام میزبان بیش از۱۶۰هیات خارجی بوده که تاکنون هیچ عقد قرارداد سرمایه گذاری امضا نشده است.

عربستان همانند آمریکا قصد دارد صنایع نظامی خود را به تدریج وارد بورس و خصوصی کند.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که در حوزه خصوصی سازی، شرکت های شبه دولتی، اقتصاد ایران را غیر شفاف و نا امن کرده اند.

صنعت نفت عربستان نیز خصوصی شده و ساختار صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان نیز اصلاح و تبدیل به یک پکیج بین المللی سرمایه گذاری خواهد شد.
۶۰۰ میلیارد دلار موجودی فعلی این صندوق است و ۲۰۰۰ میلیارد دلار از فروش آرامکو به حساب این صندوق جدید ریخته می شود تا ۱۰درصدقدرت سرمایه گذاری دنیا در اختیار عربستان قرار گیرد.

اتباع خارجی با حضور بیش از ۳میلیونی خود بیشترین کارگران خارجی شاغل در ایران هستند که به اندازه این رقم نیز کارگر غیر مجاز در کشور فعال بوده و جایگاه شغلی ایرانیان را اشغال و باعث خروج ارز و طلا از ایران می شوند.

کارگران خارجی در عربستان سالانه ۳۶ میلیارد دلار به کشورشان پول حواله می کنند و طبق برنامه جدید اقتصادی، مکانیزم گرین کارت راه اندازی می شود تا ضمن مدیریت خروج ارز، امکان سرمایه گذاری و زندگی سرمایه گذاران مسلمان و عرب را در عربستان فراهم آورد.

در نظر گرفتن مکانیزم مالیات برای خدمات و صنعت، اشتغال زایی ۶ میلیون نفری تا سال ۲۰۳۰ رشد درامد ماهانه از ۳۸۰۰ به ۶۰۰۰ دلار، افزایش قیمت حاملهای انرژی و آب، فرصت اشتغال برای مرد و زن در خانواده با هدف افزایش درآمد خانوارها و… بخش های دیگری از برنامه یاد شده است.

مسوولان بلند پایه عربستان اعلام کرده اند که طرح اقتصادی که از روز دوشنبه ۲۵ آوریل اجرایی شده، باعث تبدیل عربستان از کشوری وابسته به درآمدهای نفتی به کشوری متمرکز است که به درآمدهای غیرنفتی در اقتصاد خود تکیه خواهد داشت.

این تغییر رفتار از آنجا شکل گرفت که عربستان از هم پیمان خود آمریکا آن زمان که اوباما کشورهای عربی را مفت خور خواند، اظهار نگرانی کرد.
نفت سالهاست که پاشنه آشیل اقتصاد ایران است اما….!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.