سرویس: اخبار شهرستان 16:00 - جمعه 10 اردیبهشت 1395

امام جمعه نصرآباد:

راهکارهای موثر در تقویت اقتصاد مقاومتی/امنیت شغلی کارگران را فراهم کنید

حجت الاسلام فرهنگ گفت: پیامبر دست کارگر را می بوسید، نکند که کارفرما به کارگرش بخواهد زور بگوید و رعایت اخلاق اسلامی را نکند. کارفرما نباید کار گر را تحقیر یا حق کارگر را پایمال کند، بلکه باید امنیت شغلی برایش ایجاد کند.

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه نصرآباد جرقویه، در آغاز خطبه اول نماز جمعه 10 اردیبهشت 95، ضمن توصیه نمازگران به رعایت تقوای الهی؛ با بهره گیری از یک حدیث نبوی، تقوا و خوش اخلاقی را دو عامل اصلی ورود اکثر امت پیامبر خاتم به بهشت دانست؛ و موضوع خطبه اول را، همچون دو هفته گذشته، به تبیین نقش دین در اقتصاد مقاومتی و راه کارهای عملی برای رونق اقتصادی اختصاص داد.

جایگاه کار و تلاش در دین مبین اسلام

امام جمعه نصرآباد ، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات بزرگان دین،  به تشریح جایگاه تلاش و کوشش برای طلب روزی حلال در دین مبین اسلام پرداخت، و در این رابطه گفت: دین اسلام برای کار و تلاش و طلب روزی حلال ارزش زیادی قایل شده وآن را  افضل اعمال و عبادات شمرده ، تا جایی که فرموده اگر کسی برای روزی خانواده اش خود را به تلاش و زحمت بیندازد ، با پیامبران محشور می گردد؛ و در عوض اگر کسی کار اقتصادی و تلاش برای کسب روزی حلال را ترک کند، و دایم به عبادت بپردازد ، دعایش مستجاب نمی شود.

هشدار به مسئولان

فرهنگ سپس با مخاطب قراردادن مسوولان هشدار داد: کسانی که در کشور ، شهر و روستا مسئولیتی دارند،  باید با برنامه ریزی، به داد فقر و کمبودهای اقتصادی مردم برسند، چرا که مشکلات اقتصادی روی دین مردم اثر می گذارد. پیامبر به مسئولان آن زمان فرمود: «کاری نکنید که مردم فقیر شوند، که اگر فقر شدند ، کفران در آنها به وجود می آید. » یعنی نسبت به دینشان ضعیف می شوند. همچنین توصیه شده که اموالتان را به دست سفیهان ندهید، که تلف کنند. البته هستند افراد ثروتمندی که نسبت به دینشان ضعیف هستند. اما باید دقت شود تا  با مدیریت شایسته زمینه رونق اقتصادی و تقویت دین مردم را فراهم کرد.

اقتصاد مقاومتی با فروش بخشی از اموال منزل

خطیب مذکور مدیریت و استفاده صحیح از منابع موجود خدادادی بویژه عمر  را یکی از راهکارهای موثر در تقویت اقتصاد مقاومتی بر شمرد و گفت: انسان باید ساعات عمر خود را مدیریت و بخشی از آن را برای امر معاش، کسب روزی حلال و تلاش و کوشش برای اقتصاد بگذارد، که لازمه آن  شناسایی ظرفیت های در اختیارش است.

وی سپس به بیان حکایت فردی پرداخت که از فقر و بیکاری به پیامبر شکایت برد و حضرت از او خواست که  اشیا مازاد در منزل را در بازار عرضه کند و بفروشد، مقداری  از پولش را خرج ما یحتاج زندگی کند و با مبلغی از آن  تبری بخرد و هیزم جمع کند و بفروشد تا زندگی اش اداره شود؛  و افزود:  این یک نمونه است و هر کسی باید به به اقتضای زمان خودش و آن چه در اختیار دارد، از جمله استفاده از حیاط منزل برای خودش کاری دست و پا کند و زندگی اش را بر پایه اقتصاد مقاومتی اداره نماید.

نامبرده در ادامه با انتقاد از کسانی که به انتظار پیدا شدن کار می نشینند، به این حدیث اشاره کرد که: «  آیا کسی که در منزل می نشیند و در را روی خود می بندد،  انتظار دارد که از آسمان برایش چیزی ببارد؟»

احتکار عیبی برای مسئولان و ضرری برای مردمان و عامل پایمال شدن ضعیفان

فرهنگ جلوگیری از احتکار و به هم ریختن بازار کسب و کار مسلمانان را از دیگر راه کارهای تقویت اقتصاد مقاومتی از منظر دین برشمرد و تصریح کرد:  هر چیزی که بازار مسلمان ها را به هم بریزد،  هم حرام است ، هم روی اقتصاد مردم اثر می گذارد. کما این که خداوند متعال در قرآن کریم قوم شعیب را به خاطر این موضوع نکوهش کرده است. این عیب است برای یک کشور که مسوولانش نتوانند جلوی احتکار را بگیرند.  امام علی علیه السلام خطاب به ملاک اشتر می نویسد : «  از احتکار دوری کن که ضررش برای عامه مردم است، و عیب و ایرادی برای مسوولان و  زمامداران.نگذار جایی که تو زمامدار آنی احتکار بشود. »

وی با بیان این که هر چند در ظاهر احتکار برای عده ای سود دارد ، اما در کنار آن خیلی ها پایمال می شوند، گفت:  منظور از  احتکار این است که شخصی  مالی را بخرد،  به این نیت که نگه دارد، تا گران شود و بعد عرضه کند و اثر منفی روی بازار بگذارد؛ طبق روایات محتکران همراه با شربخواران و دلالان زنا در بدترین جاهای جهنم و در دره های جوشان عذاب می شوند.

عذاب سخت برای مال اندوزی و  نداشتن فعالیت اقتصادی

این استاد حوزه و دانشگاه با قرائت آیات ابتدایی سوره تکاثر ؛ جلوگیری از ذخیره مال و به کار نبردن آن برای سود رسانی به مردم را از دیگر راهکارهای موثر در تقویت و رونق اقتصاد دانست و گفت: بعضی دنبال فخر فروشی با مال و فرزند و حتی مرده هایشان هستند. تکاثر در اموال یعنی این که طرف مال انباشته کند و از این مال برای جامعه و خدمت به مردم استفاده نکند. هستند کسانی که خدا به آنها نعمت و مال داده؛  اما مال را حفظ کرده و می ترسند هم خودشان استفاده کنند و هم کار اقتصادی راه بیندازند تا چند نفر بیکار سر کار بیاورند؛که خدای متعال این افراد را اگر بیدار نشوند عذابی سخت برایشان مهیا می کند و زندگی برایشان تلخ می شود.

بالاترین درجه مردانگی: کار اقتصادی با مال

نامبرده با اشاره به  توصیه های دایمی رهبر معظم  انقلاب و مسوولان دلسوز پیرامون  هدایت نقدینگی به سوی تولید ؛ گفت: امام کاظم علیه السلام فرموده اند: «  این که مال را به کار ببری، که مردم از آن سود ببرند ،بالاترین مرتبه جوانمردی است.» متاسفانه برخی از مالشان ، استفاده می کنند برای مردم، ولی چندین درصد بالاتر را از حلقوم مردم می کشند بیرون . در قالب ربا یا راه های دیگر این استثمار مال نهایت مردانگی نیست.این اشتباه است.

راه کاری برای بابرکت شدن و رشد مال

فرهنگ همچنین با بیان این فرمایش امام کاظم علیه السلام که فرموده اند: « این اضافه مال لطف خداست ، برای این است که در راه خدا مصرف کنید؛ و خدا نداده که برای خود گنج درست کنید.و از محرومان و بیچارگان غافل بشوید.» گفت:  اگر جلوی جمع آوری مالی که با  هدف سودرسانی به مردم نباشد، گرفته شود ، و افراد مالی را که دارند به جای ذخیره سازی به راه اقتصادی بزنند ، تا چندجوان سر کار بیایند ، و دیگران  هم از این نعمت اسفاده کنند ، عامل خیر و برکت و رشد مال می شود.

تقوا  و تواضع

امام جمعه نصرآباد در طلیعه خطبه دوم نیز نمازگزاران را به رعایت تقوا وپاکی و ترک گناه و معصیت بویژه در باقی مانده ماه رجب سفارش و با تسلیت سالروز شهادت امام موسی ابن جعفر علیه السلام و بیان مدت عمر 55 ساله و امامت 35 ساله حضرت و خیر و برکات زیاد این وجود نورانی و ترویج مقتدرانه دین در عین مظلومیت و تحت فشار ظلم حاکم وقت ؛ به بیان این حدیث از آن وجود مقدس اشاره کرد که فرموده اند:  » ای هشام بدان در عالم باطن که تو نمی بینی خدای متعال برای هر بنده ای ملکی را گذاشته که اگر این بنده تواضع کرد ، به او می گوید بنده مرا رفعت بده و اما اگر متکبر شد می گوید او را به زیر بکشان.«  یکی از صفاتی که باید در وجود ماباشد تواضع و فروتنی است. اما اگر تکبر و خودخواهی در وجود کسی باشد، خودش و دیگران اذیت می شوند.انسان باید با زیر دستان خود متواضع باشد.فرد متواضع مورد لطف و عنایت خداوند است.

بالاترین کارفرما و ناظر

علیرضا فرهنگ با تبریک روز جهانی کار و کارگر به همه کارگران و زحمتکشان عرصه بزرگ کار و جهاد و اشاره به حدیث نبوی « الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» ، و تشکر از سرهنگ قربانی ، فرمانده سازمان بسیج کارگری استان. به تشریح وظایف کارگر و کارفرما برای پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: کارگر و کار مند و هر کسی که در توسعه کشور نقش دارد این را بداندکه کار را باید درست ، با کیفیت و با استحکام و در یک کلام با وجدان کاری انجام داد. اگر کسی وجدان کاری داشته باشد ، کارش را به بهترین  نحو انجام می دهد ، حتی اگر کارفرما بالای سرش نباشد.او می داند که بالاترین کار فرما خداست ، و خدا ناظر اوست و در کارش هیچ کوتاهی نمی کند.

وظیفه کارفرما در قبال کارگر

وی درباره وظیفه کار فرمایان گفت: اما کارفرمایان و در راسشان کسانی که در کشور مسئولیتی دارند و هر کسی در هر جایگاهی که هست ، و زیر دست دارد باید بفهمد که جایگاه کار و کارگر چیست ؟ پیامبر دست کارگر را می بوسید، نکند که کارفرما به کارگرش بخواهد زور بگوید و رعایت اخلاق اسلامی را نکند. کارفرما نباید کار گر را تحقیر یا حق کارگر را پایمال کند. بلکه باید امنیت شغلی برایش ایجاد کند.

عوامل موثر بر کیفیت و مصرف کالای داخلی

خطیب مذکور  در ادامه به تشریح فرازهایی از بیانات مهم و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جمع کارگران پرداخت و  ترویج محصول ایرانی ، سلامت محیط کار و  افزایش سهم دستمزد در هزینه تولید را  سه راه کار برای کیفیت جنس ایرانی و در نتیجه گرایش به مصرف کالای ایرانی دانست و گفت: خطری که جامعه ما را تهدید می کند گرایش به مصرف کالای خارجی است ، که بعضی مردم ما باور کرده اند و متاسفانه برخی مسئولان هم این مسیر را دارند طی می کنند، که این امر تولید ملی را خدشه دار و  فرهنگ کار و عزت ایرانی   را پایمال می کند.

وی با توصیه به استفاده از محصولات داخلی و تاکید بر تولید کالاهای با کیفیت در داخل و پر هیز از واردات و مصرف کالای خارجی  گفت: نباید دولتمردان اجازه بدهند کار  این شکل جلو برود. نباید در را باز کرد تا هر کالبای بنجلی به بازار بیاید، و بعد کارگر در کشور زحمت بکشد و محصول داخلی به فروش نرود و کارگران بیکار شوند.امیدواریم این بیانات حضرت آقا در این مورد در گوش  مسوولان برود و  برخی که مسیر را اشتباه می روند ، روند اشتباه خود را عوض کنند.

نشانه های متعدد برای غیر قابل اعتماد بودن امریکا

امام جمعه نصرآباد با اشاره به  روز ملی خلیج فارس،  و سالروز آغاز عملیات بیت المقدس و شکست امریکا در ویتنام ؛ به تبیین موضوع قابل اعتماد نبودن امریکایی ها پرداخت و گفت: آنها دایم می گویند که ایران به ما اعتماد کند،  تا اقتصادش حل شود ، اعتماد به شما مشکلی را حل نمی کند. کما این که مقام معظم رهبری فرمودند : « بارها گفته ام که نمی توان به امریکا اعتماد کرد و اکنون علت این مساله در حال روشن شدن است.» دوسه سال است آقا می گویند به اینها اعتماد نکنید، ولی متاسفانه دارد اعتماد می شود.

وی در ادامه  عمل نکردن امریکا به تعهداتش در برجام علیرغم عمل کردن ایران به تعهداتش و تعطیلی بخش عمده ای از فعالیت های هسته ای کشور، وضع  تحریم های متعدد ،  مصادره اموال ایران ، کوبیدن بر طبل تروریسم و معرفی ایران به عنوان یک کشور تروریستی و رواج ایران هراسی با هدف ممانعت از سرمایه گذاری خارجی و حاضر نشدن بانک های دنیا برای همکاری با ایران را از جمله دلایل روشن برای قابل اعتماد نبودن امریکا بر شمرد و گفت: این باید در گوش  مسوولان برود که امریکا هیچ موقع خیر ما را نمی خواهد.

نسل فعلی چگونه بار بیاید؟

نامبرده با اشاره در پیش بودن 12 اردیبهشت ، سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم گفت :جایگاه معلم جایگاه خیلی بالایی است ، قرآن به قلم دست معلم قسم خورده است.بالاترین جایگاه جایگاه تعلیم و تربیت است، معلمان بدانند که با فکر روح و روان دانش آموزان و کسانی که دارند به انها تعلیم می دهند ، ارتباط دارند؛ لذا باید ، چند مورد دقت کنند:  دانش آموزان امانتند در تعلیم و تربیتشان دقت کنند.خود معلم ها اهل مطالعه باشند. البته اکثر معلمان اهل مطالعه اند ، اما برخی از آنها بدون مطالعه سر کلاس می روند و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند. معلم باید دانش آموز را به دین و تربیت گرایش بدهد. فصل امتحانات و ماه رمضان در پیش است ، نکند به دانش آموز القا بشود که چون روزهای ماه رمضان طولانی اسیت به خاطر امتحانات  می شود روزه را نگرفت. بعضی زمزمه ها شنیده شده ، باید دین دانش آموز قوی بشود.به فکر دینشان باشید. باید نسل فعلی ، انقلابی بار بیاید.در صحنه دلسوز و غیرتی نسبت به نظام و مقدسات  الهی.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.