سرویس: سیاسی » بین الملل 12:00 - جمعه 10 اردیبهشت 1395

آیا صلح در یمن در دسترس است؟

«اسماعیل ولد شیخ احمد» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به تازگی و همزمان با مذاکرات صلح این کشور گفت که بیش از هر زمان دیگری به صلح یمن نزدیک هستیم. پرسش اینجا است که پایداری آتش بس و رسیدن به صلح در یمن با چه متغیرهایی همپیوند است؟

به گزارش اصفهان شرق؛ دور تازه مذاکرات صلح یمن در کویت در حال برگزاری است. این دور از مذاکرات از پنجشنبه هفته گذشته (دوم اردیبهشت) و به دنبال اعلام برقراری آتش بس بین هیات صنعا شامل نمایندگان «انصارالله» و «علی عبدالله صالح» رییس جمهوری پیشین و هیات ریاض یعنی نمایندگان دولت مستعفی «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی و متواری به جریان افتاد.

بسیاری نسبت به موفقیت آمیز بودن این دور از مذاکرات خوشبین هستند. نماینده سازمان ملل در امور یمن از پیشرفت های چشمگیر این دور از مذاکرات خبر داده و روزنامه «رای الکویت» هم به نقل از منابع یمنی پیش بینی کرد که مذاکرات بین ۴ تا ۶ هفته ادامه پیدا کند.

طرف های درگیر در یمن آخرین بار در آذر ماه سال ۱۳۹۴ در ژنو سوییس دور میز مذاکره گرد آمدند که آن دور از مذاکرات شش روزه به برقراری آتش بس شکننده ای منتهی شد و در عمل با نقض گسترده از جانب سعودی ها در دوازدهم دی ماه پایان یافت.با توجه به برخی ملاحظات، به نظر می رسد شاید اکنون مناسبترین زمان برای مذاکره است و اگر قرار است ۲ طرف به نتیجه ای برسند و جنگ تمام شود، بهترین

زمان باشد.

در ادامه به چند نکته درباره شرایط کنونی مذاکرات و الزام های موفقیت آن اشاره می شود:
۱.سعودی ها در زمان حاضر بیش از هر زمان دیگری دریافته اند که پایان دادن به عملیات نظامی در یمن برای آنان ضروری است.عربستان با مشکلات داخلی گوناگونی روبه رو است که از جمله می توان به کسری بودجه اشاره کرد. بر اثر هزینه های سرسام آور یک سال جنگ در یمن و پرداخت مبالغ هنگفت به برخی کشورها برای باقی ماندن ظاهری در ائتلاف، ریاض دچار کسری بودجه شده است . این ها در حالی است که بهای نفت در همسنجی با سال های اخیر طی یک سال گذشته پایین ترین بهای خود را تجربه کرده است.

در عرصه منطقه ای و بین المللی هم عربستان با توجه به افزایش نقش منطقه ایران به عنوان کشوری که سعودی ها آن را رقیب خود می دانند، پیشروی نیروهای حامی دولت سوریه در نبرد با مخالفان و اختلاف نظرهای ریاض- واشنگتن در خاورمیانه، روزهای خوبی را سپری نمی کند. از این رو پایان دادن به جنگ یمن می تواند از هزینه بیشتر این کشور جلوگیری کند.

۲. براساس آمار سازمان ملل متحد در نتیجه این جنگ بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ نفر کشته و ۲میلیون تن آواره شده اند. البته آمار منابع داخلی و محلی یمن از قربانیان این جنگ ویرانگر به مراتب بیشتر است. حال سعودی ها نگران از مخدوشتر شدن وجهه بین المللی خود هستند به ویژه پس از آنکه پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه منع فروش تجهیزات نظامی به عربستان، مسوولان سعودی را به ارتکاب جنایت جنگی و ضد بشری در یمن متهم کرد.

۳. افزون بر آنچه گفته شد، یکی از اهداف مهم عربستان در حمله به یمن تامین امنیت مرزهای سعودی اعلام شده بود اما حالا می بینیم که این تجاوز موجب ناامن تر شدن مرزهای عربستان شده است. درگیر شدن استان های مرزی عربستان همچون نجران و جیزان در جنگ، سعودی ها را بسیار نگران کرده است زیرا احتمال سرایت دامنه جنگ از جنوب به دیگر نقاط خاک عربستان جدی تر شده است.

۴. خطر بزرگی به نام گروه تروریستی القاعده در یمن در حال رشد است. به عبارت بهتر اوضاع آشفته یمن باعث بهره ‘A8رداری نیروهای القاعده شده است. در ماه های اخیر و با ادامه جنگ در یمن، القاعده تصرفاتش را در این کشور بیشتر کرده و قدرتمندتر و ثروتمندتر شده است. این گروه تروریستی در حال حاضر بر ۶۰۰ کیلومتر از سرزمین ساحلی یمن تسلط دارد و شهر «المکلا» مرکز استان «حضرموت» در جنوب شرقی یمن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده است. همچنین ۲ هفته پیش برخی منابع یمنی اعلام کردند که تروریست های القاعده شهرستان «محفد» در استان «ابین» واقع در جنوب یمن را نیز به اشغال خود در آورده اند. پیشتر نیز در اوایل اسفندماه سال گذشته شهرستان «احور» در استان ابین به دست این گروه تروریستی اشغال شده بود.

اگر چه عملیات نظامی سعودی ها در یمن باعث ایجاد فضای مناسب برای گسترش القاعده در یمن شد و عقب نشینی نیروهای مسلح دولتی از پایگاه های جنوبی یمن به این گروه فرصت داد تا به میزان زیادی سلاح پیشرفته، موشک های دوش پرتاب و خودروهای زرهی دست پیدا کنند اما حالا سعودی ها عملیات خود را علیه مواضع القاعده شدت بخشیده اند. به نظر می رسد افزون بر نگرانی سعودی ها از روند قدرت گرفتن القاعده و داعش در یمن که ممکن است خیلی زود خود عربستان را هدف مستقیم حملات خود قرار دهند، انتقاد غربی ها به ویژه آمریکا مبنی بر حمایت عربستان از القاعده، باعث شدت یافتن حمله ها علیه مواضع گروه های تروریستی القاعده و داعش شده است به طوری که چند روز قبل نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان ۸۰۰ جنگجوی تروریستی القاعده را کشتند.

بدیهی است که با پایان یافتن جنگ علیه مردم یمن و ایجاد فضای امن در سایه دولت مستقر می توان دست القاعده را از شهرهای یمن کوتاه کرد.

علاوه بر ملاحظاتی که به نظر می رسد سعودی ها را به پذیرش صلح با انصارالله در مذاکرات کویت ترغیب می کند، سران انصارالله نیز اکنون فرصت را برای مذاکره و دنبال کردن اهداف خود مناسب می بینند زیرا پس از گذشت یک سال از یک جنگ فرسایشی ، سعودی ها در عمل به هیچ یک از اهداف اعلامی خود نرسیدند، چه درباره بازگرداندن منصورهادی به قدرت و چه درباره از بین بردن قدرت و سیطره انصار الله در یمن.

این شواهد روشن از فرسودگی و عقب نشینی سعودی ها ، این پیغام را به سران جنبش انصارالله می رساند که حالا وقت مذاکره و پیگیری اهداف است به ویژه اینکه حدود یک ماه قبل خبرهایی از ملاقات و مذاکرات بین سران انصارالله و سعودی ها در جنوب عربستان منتشر شد که معنایی جز به رسمیت شناخته شدن انصارالله نزد مقام های سعودی و عقب نشینی آنها از مواضع قبلی خود ندارد. آنان پیش تر اعلام کرده بودند که حاضر به مذاکره با اعضای جنبش انصارالله نیستند
حال در سایه آتش بسِ هرچند شکننده کنونی که از ۲۳ فروردین ماه در یمن برقرار شده، شرایط برای مذاکره از هر زمانی مناسب تر است و امید است خبرهای خوشی از کویت در راه باشد.

این جنگ برای یمن و یمنی ها رهاوردی جز ویرانی نداشته است. حال امید می رود که بدون دخالت قدرت های خارجی، مذاکرات، به صورت یمنی- یمنی برگزار و هدف تشکیل یک دولت وحدت ملی در یمن با مشارکت همه گروه ها قابل دسترس تر شود.

ادامه جنگ در یمن به یقین برای سعودی ها به یک بن بست تبدیل خواهد شد و آنان باید هرچه زودتر خود را از باتلاق یمن بیرون بکشند و با احترام به خواست مردم یمن بپذیرند که انصارالله هم سهمی در آینده سیاسی یمن خواهند داشت. دیگر دوره جنگ های کلاسیک سر آمده و راه حل هر مساله ای را می توان دور میز مذاکره پیدا کرد. اکنون همه امیدوار و منتظر رسیدن اخبار خوب برای مردم یمن از کویت هستند.

 منبع: تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.