سرویس: اجتماعی 22:42 - پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395

هرکس می تواند کاری کند؛

نصرآباد با جوانترین جمعیت شرق اصفهان/ نگاه منتظر جوانان به شکستن سد بیکاری و محرومیت

مسئولان با در نظر گرفتن فرصت های مطلوب مناطق محروم، گامی پیشرو به سمت اشتغالی امن و پایدار برای جوانان بردارند.

اصفهان شرق/ ولی الله عرب مختاری، نصرآباد جرقویه در فاصله 65 کیلومتری جنوب شرق اصفهان واقع شده است، بیش از 7000 نفر جمعیت دارد که بیش از 5000 نفر آنها عشایر بوده و مابقی اهل  کشاورزی و دیگر فعالیت ها هستند.

به لطف الهی و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه همت مسوولان و حمایت برخی سروران از خدمات عمومی شامل آب، برق، گاز، مخابرات، معابر آسفالته، جایگاه سوخت و….. برخوردار است و آماده استقبال از سرمایه گذاران و خیرین و کار آفرینان برای ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات مردم و رفع محرومیت.

به همین جهت شمه ای از مشکلات و ظرفیت ها و طرح های پیشنهادی را ارائه می نمایم با این امید که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل همه خیر اندیشان و کسانی که توانی دارند چه در منصب های دولتی چه در خارج از حیطه دولت اقداماتی شایسته برای حل این مشکلات بردارند و خیر دنیا و آخرت برای خود و مردم محروم این شهر مهیا سازند.

*خشکسالی امان مردم را بُرید

به علت خشکسالی های پی در پی و دیگر مشکلات و سختگیری های برخی دستگاه های دولتی؛ تعداد زیادی از عشایر  دام خود را فروخته و خورده اند و بیکار بی درآمد  شده اند و کشاورزی نیز در اثر بی آبی از رونق اولیه افتاده و آب از عمق 200 تا 300 متری برای کشاورزی استخراج می شود که هزینه های زیادی دارد و دخلش به خرجش نمی خورد.

عشایر در زمینه تولیدات محصولات دامی بومی کاملا ارگانیک  شامل شیر، ماست، پنیر، روغن، کشک، قارا و.. و همچنین پشم، کرک، مو و گوشت قرمز؛ همچنین صنایع دستی مثل لباس های محلی و منحصر به فرد زنانه و مردانه و انواع قالی و قالیچه دست باف بدون نقشه،  سیاه چادر و … فعالیت دارند.

زمینه سازی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات دامی و بازاریابی برای فروش محصولات وصنایع دستی و هنری عشایر می تواند اشتغال را برای مردم محروم این شهر احیا کند.

*تقویت اقتصاد با محصولات کشاورزی محلی

محصولات کشاورزی این شهر نیز بسیار مرغوب و با کیفیت و مشهور است و شامل جو، گندم، انواع صیفی جات، ذرت علوفه ای، انار، انگور و… می شود که به علت کاهش قیمت در زمان برداشت و بالا بودن عرضه در بازار محدود هرساله ضرر می کنند، که راه اندازی صنایع تبدیلی و بازاریابی خارج ار محدوده می تواند باعث تقویت اقتصاد و معیشت این عزیزان شود.

زنان و مردان نصرآباد اهل کار و تلاش و افرادی زحمتکش هستند و در صورت ایجاد زمینه فعالیت در واحدهای تولیدی و خدماتی نیز آماده کار و تامین معیشت خود و کمک به شکوفایی اقتصاد مملکت هستند.

نصرآباد بیشترین نرخ رشد و جوانترین جمعیت شرق اصفهان را دارد و به علت مشکلات پیش گفته داغ محرومیت بر تارک آن نقش بسته و تعداد زیادی از خانواده ها تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خیریه ها هستند، که با توجه به جمعیت زیاد خانواده ها کمک های ناچیز این نهادها دردی را دوا نمی کند.

*جوانان منتظر فرصت اشتغال و رفع محرومیت

با یک اشتغال در هر زمینه کاری و بازاریابی می توان مشکل اشتغال آنها را بر طرف و در کنار حل مشکل کاری و مالی، مشکلات روحی و روانی ناشی از بیکاری را هم رفع کرد و گرد محرومیت را از چهره این عزیزان اهل کار و تلاش زدود.

با توجه به جاذبه های گردشگری زندگی عشایری و وجود سیاه چادرها و قلعه تاریخی عشایر به نام قلعه حاج نامدار سرمایه گذاری در زمینه گردشگری نیز می تواند کمک شایان توجهی به رشد اقتصادی مردمان این خطه داشته باشد..

راه اندازی کارگاه های خیاطی و قالی بافی در صورت یافتن بازار فروش نیز نقش موثری در اشتغالزایی نصرآبادی ها بویژه برای بانوان هنرمند و پرتلاش دارد.

مجتمع بزرگ دامپروری عشایر که در  طرح پیشنهادی آن واحدهای خدماتی، رفاهی، نمایشگاهی و گردشگری و صنایع تبدیلی  نیز دیده شده است؛ در صورت راه اندازی می تواند نقش اساسی در ساماندهی زندگی عشایری و کاهش مشکلات آنها  ایجاد اشتغال پایدار برای مردم محروم این خطه و شکوفایی  اقتصاد کشورعزیزمان داشته باشد.

امید آن داریم  تا در آینده ای نزدیک شاهد تحول اساسی در زندگی مردمان خونگرم این دیار باشیم تا بتوان، راهی به سوی اشتغال پایدار و عدم مهاجرت را شاهد بود.

ولی الله عرب مختاری خبرنگار اصفهان شرق، در پایان این یادداشت به درخواست شخصی، شماره همراه خود را جهت طرح پیشنهادات ارائه کرده اند   09132075540

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.