سرویس: سیاسی 11:03 - پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395

مرحله دوم انتخابات؛

انتخابات در وقت اضافه/ ریاست مجلس به کدام اردوگاه می رسد!

به دست آوردن اکثریت مجلس حداقل تا سال ۹۹ و فراهم شدن زمینه مساعد برای پیش برد اهداف مورد نظر خود و متعاقب آن تکیه بر کرسی ریاست نهاد قانونگذاری، پاداش اردوگاهی است که بتواند در انتخابات فردا دهم اردیبهشت۹۵، بیشترین جامعه رأی خود را پای صندوق‌ها بیاورد.

به گزارش اصفهان شرق، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نامزدانتخاباتی به رقابت پرداختند که در نهایت ۲۲۱ نفر به خانه ملت راه یافتند و تعیین تکلیف ۶۹ کرسی نیز به دور دوم انتخابات کشیده شد.

در دور دوم انتخابات ۱۳۸ نماینده به رقابت خواهند پرداخت. در ترکیب سیاسی نمایندگان راه یافته در مرحله اول انتخابات مجلس دهم، ۴۳.۵ درصد به اصولگرایان، ۳۸.۵ درصد به اصلاح‌طلبان و ۱۸ درصد به مستقلین رسید. نتایج دور اول انتخابات مجلس حاکی از فاصله بسیار کم دو جناح سیاسی مطرح کشور در کسب اکثریت کرسی های مجلس دهم است؛ به عبارتی انتخابات ۷ اسفند تابوی کسب اکثریت مطلق کرسی های مجلس توسط یک جناح خاص را شکست؛ امری که بر اهمیت دور دوم انتخابات بیش از گذشته افزود و ۱۷ میلیون ایرانی واجد شرایط را بار دیگر پای صندوق های رای خواهد کشاند.

دور دوم انتخابات مجلس برای هر دو جناح سیاسی کشور اهمیت فوق العاده ای دارد؛ به دست آوردن اکثریت مجلس حداقل تا سال ۹۹ و فراهم شدن زمینه مساعد برای پیش برد اهداف مورد نظر خود و متعاقب آن تکیه بر کرسی ریاست نهاد قانونگذاری، پاداش اردوگاهی است که بتواند در انتخاباتی روز جمعه ، بیشترین جامعه رأی خود را پای صندوق‌ها بیاورد.

آنچه از اخبار فعالیت های دو جناح عمده کشور به گوش می رسد حکایت از تلاش گسترده اصلاح طلبان برای به دست آوردن باقیمانده کرسی های مجلس است.در مقابل آنچه از اردوگاه اصولگرایان مخابره می شود سکوت است، سکوتی که به زعم رقبای سنتی،یعنی اصلاح طلب ها حاصل شوک نتایج انتخابات تهران است و به زعم دیگران راهبرد جدید اصولگرایان برای نیل به موفقیت در دور دوم انتخابات است. دسته دوم که اتفاقا از پیشکسوتان جریان اصولگرا هستند معتقدند منش تبلیغاتی اصولگرایان در تهران آنها را از کسب آراء مردم دور کرد.

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی یکی از دلایل شکست سنگین نامزدهای این جریان در پایتخت را ناشی از «تندروی»‌ها و ضد تبلیغ‌هایی دانستند که باعث شکست لیست اصولگرا از لیست اصلاح طلبان شد. با این حال غلامعلی حداد عادل ، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان دور روز پیش در مصاحبه با رسانه ها گفت: «تلاش خواهیم کرد تا در این مرحله نیز با انتخاب اصولگرایان بتوان مجلسی در مسیر اهداف امام و رهبری داشته باشیم.»

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان ضمن اعلا تشکیل کمیته ۷ نفره فراکسیون اصولگرایان در مجلس برای مدیریت فعالیتهای اصولگرایان برای دور دوم انتخابات تاکید کرد: « از نامزدهای اصولگرایی که به مرحله دوم نرسیده‌اند درخواست شده تا از طرفداران خود بخواهند در مرحله دوم به نامزد اصولگرایی که مطرح شده اند، رای بدهند و خواسته شد که همه اصولگرایانی که در مرحله اول با هم رقابت داشتند، امکانات تبلیغاتی و امکانات طرفداران خود را برای پیروزی نامزد اصولگرایی که به مرحله دوم رسیده اند، به کار گیرند.»

اصلاح طلبان اما فعالیت های انتخاباتی خود را بی سر و صدا دنبال نمی کنند و برعکس با طرح شعار «تهرانیزه کردن» دور دوم انتخابات از سوی عارف،رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به سفر به شهرها و استانهایی روی آورده اند که تا پیش از این برنامه خاصی برای آن ها در نظر نداشتند. بر همین اساس محمدرضا عارف و لشکری از چهره‌های اصلاح‌طلب و منتخبان دور اول انتخابات «فهرست امید» از ابتدای هفته جاری با سفرهای شهر به شهر، می‌کوشند مردم مناطق کوچک و بزرگ را برای رأی دادن به گزینه مطلوب خود ترغیب کنند. آنها حتی به نامزدهای مستقلی که در دور اول حاضر به رفتن زیر چتر هیچکدام از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نبوده اند هم امید بسته اند.این را می توان از سخنان عارف، وقتی از ۱۳۸ نامزد حاضر در مرحله دوم، ۳۴ نفر مورد حمایت لیست امید هستند با این حال وی از تلاش برای کسب حداقل ۴۰ کرسی مجلس خبر می دهد و می گوید:« ۶۹ کرسی در دور دوم وجود دارد و در بدبینانه‌ترین شرایط باید ۴۰ کرسی را به دست آوریم» فهمید.

فعالیت خاندان هاشمی را نباید نادیده گرفت، آنها نیز بر خلاف رویه سابق خود به شهرها و مناطق محروم سفر می کنند تا مردم را نسبت به نامزدهای مورد حمایت خود تشویق و ترغیب کنند، نمونه اش سفر دو روز پیش فائزه هاشممی به خرم آباد که البته با اعتراض گسترده مردم این شهر مواجه شد. پیش از این نیز ایت الله هاشمی رفسنجانی در ۲۳ اسفندماه سال گذشته در نشست هم اندیشی منتخبان و نامزدهای مرحله دوم، با تشویق اصلاح طلبان به تلاش برای کسب حداکثر کرسی های باقیمانده گفته بود:«دوره‌ دیگری در پیش داریم و باید سعی کرد شیوه‌۷ اسفند را ادامه دهیم. ما نمی‌خواهیم همه نظرهایی که از مجلس بیرون می‌آید مانند تولیدات یک کارخانه‌ یک شکل به نظر بیاید، بلکه عقیده داریم اختلاف نظر هم باید باشد. اما در نظر خواهیم گرفت که ملاک نظر اکثریت است. به نظر می‌رسد مجلسی خواهیم داشت که توانایی همدلی با دولت را دارد».

دور دوم انتخابات به قدری برای اصلاح طلبان حائز اهمیت است که حتی  رئیس دولت اصلاحات نیز نتوانست نگرانی خود را نسبت به نتایج این دور مخفی نگه دارد و در پیامی به مردم از آنان خواست به نامزدهای نزدیک به دولت رای بدهند.

گفتنی است نامزدهای مورد نظر خاتمی همان لیست امید است که سعی داشت برای جلوگیری از شکست آراء ضمن ادغام و ائتلاف با اعتدالگرایان، لیست واحدی ارائه دهد بر خلاف سعی اصلاح طلبان، اعتدالگرایان درحالی لیست نهایی خود برای دور دوم انتخابات مجلس را منتشر کردند که نامزد‌های آنان در ۱۹ حوزه انتخابیه متفاوت از لیست امید است و این خبر نوعی انشقاق و دو دستگی در جبهه اصلاحات می دهد، اتفاقی که چندان به میل نخواهد بود و اصلاح طلبان را با همه هیاهوهایی که تا به حال به راه انداخته اند به زحمت خواهد انداخت.

دور دوم را هر جناحی ببرد، فراکسیون اکثریت مجلس دهم از آن اوست.ظرفیت پذیرش رویکرد اصولگرایان از سوی شهرستانی ها ار یک طرف و در مقابل تلاش دولت برای تشکیل مجلسی با حداکثر نمایندگان همسو با سیاست های خود این دور از انتخابات را بسیار پیچیده کرده است.با این حال اگر مستقلین و معتدلین را کنار بگذاریم به نظر روی خوش سکه به جریانی خواهد افتاد که تا کنون اهتمام بیشتری برای توجه به مناطق محروم و شهرستانهای کوچک و پرفاصله از پایتخت داشته است ونه جریانی که فقط اهداف سیاسی توانسته او را از تهران دورکند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.