سرویس: اقتصادی 08:30 - چهارشنبه 08 اردیبهشت 1395

کوثری مطرح کرد:

هم اقتصاد خوابیده و هم چرخش سانتریفیوژها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی در سال 92 گفت که کاری می‌کنیم که هم سانتریفیوژها بچرخند و هم چرخ اقتصاد؛ امروز هر دوی این چرخ‌ها خوابیده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسماعیل کوثری نماینده مجلس، با اشاره به روند اجرایی برجام اظهار داشت: تعهداتی که از سوی ایران در توافق برجام اجرا شد، افتادن دولت و تیم مذاکره‌کننده از هول حلیم به دیگ بود.
وی افزود: دولت و تیم مذاکره‌کننده به قدری تعهدات خود را سریع اجرا کردند که موجب خوشحالی طرف مقابل شد. غربی‌ها دیدند که ما چه قدر بچه‌های خوب، منظم و حرف‌گوش‌کُنی هستیم.
کوثری درباره خروج راکتور 40 مگاواتی خنداب اراک ابراز کرد: در برجام قرار بر این بود که راکتور 40 مگاواتی خنداب اراک خارج و جای آن توسط یک راکتور 20 مگاواتی که توسط سه کشور آمریکا، چین و ایران طراحی و ساخته ‌می‌شد، گرفته شود.
وی با بیان اینکه در نهایت این راکتور 20 مگاواتی طراحی نشد گفت: صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ما برای طراحی این راکتور با یک شرکت داخلی قرارداد بسته‌ایم؛ خب اگر این طور بود، چرا اصلا ما مذاکره کردیم؟
کوثری با بیان اینکه طرف مقابل در اجرای تعهدات خود بازی درآورده است گفت: باید برای آینده مشخص شود که چه کسانی کوتاهی کردند و به مردم معرفی شوند و بعد هم بسیار محکم به 5+1 بگوییم که ما به تعهدات خود عمل کردیم درحالیکه شما چنین نکردید و به همین دلیل ما هم مثل گذشته به مسیر خود ادامه خواهیم داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهار داشت: اینکه در صحبت‌هایمان برای مردم عوام بگوییم که برجام این چنین و آن چنان است، خب مردم چه می‌دانند. با  دریافت لحظه به لحظه گزارشات برجام، شاهدیم که هیچ اقدامی انجام نشده است. اگر بخواهیم به غربی‌ها التماس کنیم و مدام به آن‌ها بگوییم که بیایید و باهم گفت‌وگو کنیم، هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت با حمایت از برجام در حال کار تبلیغاتی است گفت: آقای روحانی در سال 92 گفت که کاری می‌کنیم که هم سانتریفیوژها بچرخند و هم چرخ اقتصاد؛ امروز هر دوی این چرخ‌ها خوابیده است. امروز تعداد سانتریفیوژها از 19 هزار عدد به 6 هزار عدد رسیده است.
کوثری با بیان اینکه چرخش سانتریفیوژها مانند چرخش درجای یک ماشین است که هیچ ثمری در پی نخواهد داشت تصریح کرد: این تعداد سانتریفوژهای باقی‌مانده اگر تا 10 سال آینده نیز بچرخند، هیچ ثمری نداشته و حتی نمی‌تواند یک گرم اورانیوم را نیز غنی کنند.
نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه چنانچه انتظارات از برجام برآورده نشود هم به ضرر دولت تمام می‌شود و هم نظام در مسیر پیشرفت خود عقب خواهد ماند خاطرنشان کرد: ما از پیشرفت برجام استقبال می‌کنیم اما تا امروز فقط شاهد کار تبلیغاتی و شعاری بوده‌ایم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.